måndag 25 oktober 2010

Snön borta igen

Nu är snön borta igen och hösten har kommit tillbaka. Det känns bra eftersom jag fortfarande har en del kvar att göra i trädgården innan det är dags att slå igen helt för vintern. Det kommer att kännas så mycket bättre när jag sitter här i vinter när jag vet att jag hunnit klart det jag tänkt göra i trädgården.

Trots att vi haft så mycket snö som 10 cm har jag en del blommor som fortfarande håller på och visar sig från den vackra sidan i trädgården. Jag har till och med en oktoberstormhatt som ännu inte börjat blomma men idag visade den att snart är det dags. När jag kom hem från jobbet idag lyckades jag fånga följande blommor på bild.

Bild 1 - Stormhatt förmodligen Aconitum x cammarum 'Bicolor'
Bild 2 - höstgentiana, Gentiana sino-ornata
Bild 3 -strimgentiana, Gentiana farreri
Bild 4 - tidlösa, Colchicum 'Waterlily'
Bild 5 - höstkrage, Chrysanthemum rubellum
Bild 6 - höstflox, Phlox paniculata
Bild 7 - Ros 'Jaques Cartier'






3 kommentarer:

Laila sa...

Fantastiskt! Och vilken fin tidlösa, måste skaffa knölar!
Hos oss strök det mesta med i torsdags och snö ligger fortfarande trots soldagar och regnskurar kvar i låglänta delar av trädgården.
Ha det gott!/Laila

Alen Trädgård sa...

Ja här är det också lite bättre väder nu men det är inte förrän fram emot eftermiddagen som det är skönt i trädgården då frosten dröjer sig kvar i marken länge. Fina bilder! O du Benny tyckte att det blev lite tyst under några minuter, men vi var ju tvungna att andas emellan åt haha
Ha det gott/Monne

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Lite avundsjuk på dina gentianor. Här dör de lika fort som jag planterar dem.
Min narrbuske brukar självså sig en del. Misstänker att färska frön gror bra.
Lycka till med dina småttingar.
Ha det gott
Birgitta