lördag 27 mars 2010

Några till Austinrosor

Idag tänkte jag visa några bilder till på rosor. Det är dags för mina sista Austinrosor som jag kunde finna bild på. Som vanligt är det några som jag inte lyckats ta någon vettig bild på. Sedan är det andra som jag har många bilder på och där kan jag verkligen välja och vraka.

Alla Austinrosor blommar kontinuerligt eller remonterar om jag inte skriver annat.

Till att börja med har vi här min egen favorit bland Austion, kanske till och med bland alla rosorna, nämligen 'Constance Spry'. En underbar klätterros som har magnifika stora blommor. Tyvärr är denna bara engångsblommande men när den väl blommar är den helt enkelt bedårande. Den blir drygt 2 meter hög.

Detta är 'James Galway', en för mig ganska ny bekantskap men helt klart en mycket positiv sådan. En ljuvlig ros som blommar mycket och den blir stor och kraftig knappt 2 meter hög.

Detta är 'Glamis Castle', en vit Austinros som inte blir en meter hög. Den är alltså lite mindre än de flesta Austinrosorna är.

'Eglantyne' är en rosa ros som blir drygt metern hög. Jag har haft den i ett par år men i somras vissnade den ner så vi får väl se om den finns kvar i sommar eller om den till och med dog förra året. Jag väntar med spänning på vad som ska hända.

*Noble Anthony' är en tacksam ros som är lite mörkare. Jag undrar om inte bilden ljuger lite, färgen är nog lite mörkare i verkligheten, hur som helst mycket vacker tycker jag. Den blir runt metern hög.








Sista bilden nedan är rosen 'Queen of Sweden', en ros som hos mig blir närmare 1,5 meter hög. Det är en sådan ros som i mångas ögon har en perfekt blomma.

Inga kommentarer: