tisdag 19 oktober 2010

Höstgentianor

Idag är det grått ute och regnet strilar sakta ner. Då är det underbart och tänka på höstgentianorna, Gentiana sino-ornata, som för några dagar sedan blommade helt ljuvligt i solskenet. Idag finns de där ute men inte blommande.

Gårdagens blåst har gjort att gräset är fullt med löv. Kallt är det också. Snart är det ingen återvändo utan då kommer väl också snön. Igår hade vi första blixthalkan och jag for omkull så nu haltar jag lätt med ett värkande knä, trist.

Nej, nu är det snart dags att börja förbereda för vintern och skaffa hem mycket ljus. Det är absolut en av de mysigaste sakerna med den kommande årstiden, alla tända ljus i mörkret.








5 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Vilken underbar blå färg dom har.Här blåser det och regnar .Ett ruggigt höstväder.Har vart hos tanhyginisten och fixat tänderna och då blev jag ju tvungen att gå ut.Hade inte gjort det annars

Tigris Predikantan sa...

Har du rätt i, vi har förbrukat en hel del redan!
:)

Alen Trädgård sa...

Vilka ljuvliga gentianor du har Christina:) Hoppas att ditt knä blir fort bra, det är så himla lätt gjort att halka och göra sig illa. Här har det också regnat idag men blåsten hade vi igår. Ha det gott/Monne

Alen Trädgård sa...

Haha, upptäkte precis när jag skickade iväg kommentaren att jag skrev Christina i ställer för Kerstin. Så kan det gå när man skriver och samtidigt Göran ropar och säger att Christina har ringt:))
Sorry.

AnnA sa...

Hej Kerstin!
Helt fantastiskt blå färg... så jag köpte en planta som ännu finns kvar i en höstkruka. Får väl ut i rabatten. Just nu håller jag på med att plantera ut lökar och annat då kylan tog dahliornas och de andra sommarblommornas sista blommor, och då blev det plats i rabatterna...
Ha det!
hälsn
AnnA