lördag 16 oktober 2010

Höstdag i skogen

Idag har det varit kallt men trots det en underbar höstdag. Vi har i eftermiddag varit i skogen och plockat svamp med några bekanta. Att det var kallt glömde i alla fall jag bort ganska snabbt när jag hittade svamp. Man blir lätt hagalen när man hittar mycket. Det är så otroligt roligt att plocka men att rensa känns inte som en lika stimulerande arbetsuppgift. Det var framförallt trattkantarellet som vi hittade. Dessutom blev det lite gula kantareller, taggsvamp och trumpetsvamp.

Efter en och en halvtimmes plockande gav barnen upp och det blev dags för fika i solskenet. Det är extra gott och fika när man sitter på en filt ute och njuter i solen. Har man dessutom hittat mycket svamp känns det ännu bättre.

På första bilden har vi min väninna Ylva som inte hade lika bråttom som barnen med att lämna fikafilten. Den andra bilder visar Ellen och hunden Lovis. På sista bilden finns den svamp som jag och Ellen plockade. De tre brickorna med trattisar är kvar att rensa men det får jag lösa under de kommande kvällarna.







4 kommentarer:

NinaVästerplana sa...

Vilken underbar dag ni verkar haft.... jag försöker rensa så mycket som möjligt redan i skogen. Hinner inte plocka lika mycket men attans så mycket lättare när jag kommer hem ;-)
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Eva Linnea sa...

Härligt med svamp! Jag är ingen flitig svampplockare jag inte. Tyvärr. Det är KALLT i Stockholm också. Is på alla vattentunnorna, så de är tömda nu (alla utom en, som jag glömde).
Kram

Alen Trädgård sa...

Ser helt underbart ut:) Ska se om jag kommer mig ut i morgon, hade ju inte varit dumt med några trattisar. Ha det gott/Monne

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Kul när man hittar mycket svamp. Själv brukar jag ropa: - Kom inte hit, kom inte hit, fortsättningen får du gissa.
Ha en skön söndagkväll trots svamprensning.
Birgitta