tisdag 5 oktober 2010

Oktober - stormhatt

Nu har det blivit höst och oktober även i min trädgård. Det märks för då sätter min sena stormhatt fart och blommar. Jag ar den på två ställen och den sätter aldrig igång och blommar förrän oktober. Den är hur häftig som helst tycker jag, tvåfärgad, närmare 2 meter hög och allmänt pampig.

Jag är egentlgen inte säker på vilken sort detta är. Oktoberstormhatt, Acontium carmichaelii, verkar blomma vid denna tid men den är vad jag vet som regel blå. Jag har en sådan blå på framsidan men den har inte satt fart och börjat blomma ännu.

Stromhatten, Aconitum x cammarum 'Bicolor', skulle det kunna vara. Jag tor egentligen den är införskaffad som sådan men den ska enligt vad jag läst blomma tidigare än oktober. Den blir oftast inte heller så hög.

Är det någon bloggvän som kan hjälpa mig så blir jag glad. Oavsett vilket så är den vacker och ståtlig och att jag är osäker på namnet gör egentligen ingenting, bara roligt att veta.

4 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vet inte vad den heter men snygg är den.
Ha det gott
Birgitta

Unknown sa...

Magiskt vacker! Vad roligt med den sortens blommor som blommar nu. Här är det bara oktoberastern som slår ut nu...
Ha det gott,
Charlotta

trädgårdsdrömmar sa...

Planterade en Oktober stormhatt för några år sedan,men den blommade ett år sedan bara försvann den .Vet inte vad som hände med den för det var inga rester av rot heller kvar.Synd för den var så kraftig och vacker och blommade fint.

Alen Trädgård sa...

Säger som Birgitta:) min oktober stormhatt har inte slagit ut än men en annan jag har (ametiststormhatt) blommar fint nu:) Ha det gott/Monne