tisdag 30 mars 2010

Vår, vår, vår....

Nu är det underbart ute. Våren har verkligen kommit till Växjö. Visst hade vi minusgrader inatt men det var rätt väntat, det var ju fullmåne inatt och då brukar det väl vara lite extra kallt.

Att det är vår kan man konstatera på många olika sätt. En roligt sak som jag såg idag och verkligen får mig glad är att en av mina frösådder som stått sedan förra året (jan 2009) har grott. Det var en liten Sciadopitys verticulata (solfjäderstall) som kikat upp. Det är sådana upptäckter som får mitt hjärta att slå ett extra slag av lycka.














Jag vet att det kanske inte ser så mycket ut när man ser den lilla raringen så här på bild men eftersom det är den första som tittat upp i år bland frökrukorna så blir jag ändå lycklig. Jag ser denna lilla som den första av många fler frösådder som ska gro, skoj.

Även i rabatterna dyker mycket olika blommorna upp nu. Varje dag hittar jag någon ny raring som vill visa sin vackra skrud för mig. Idag får mina blommor respresenteras av den mörka och vackra Iris histrioides 'Georg' (snöiris) och Crocus sieberi 'Tricolor' (grekisk krokus).
















Slutligen var min dotter med kompisar ute och lekte med en boll på gatan ikväll efter jobbet. Detta utan en massa tjocka overaller och liknande. Barnens lek ute på kvällen är väl också en sak som verkligen får en att känna att det är vår. Nu när ljuset äntligen börjar komma tillbaka på allvar så vill barnen vara ute igen.

2 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Och nu är det VÅÅÅR! *ler*
:)

Anette sa...

Roligt att se barnen ha så kul i vårvärme. Nästan så man kan höra deras skratt ända hit!

Jag ser också både Tricolor och våriris. Bara tre cm, men ändå!

Ha en fin påsk!

/Anette