onsdag 3 mars 2010

Noisetterosor

Ännu en vacker dag och jag är fortfarande hemma och försöker blir bättre i halsen. Snart är det dags att gå ut en runda men först så ska jag visa några rosor. Idag är det två rosor från noisette-gruppen. I denna grupp finns några buskrosor men de flesta är klätterrosor.

Till att börja med har vi här 'Blush Noisette', en gammaldags buskros. Det är en mycket ljusrosa ros som doftar gott. Den blir runt 1,5 meter hög.

Denna och nästa bild visar 'Mme Alfred Carreire'. Det är en klätterros som jag har i min spalje vid entrén, alltså en av de blommor som hälsar alla välkomna till mitt hem. Den är ljusrosa och doftar gott. Det är samma ros som jag har som min signaturbild på min blogg, det bevisar väl klart att 'Mme Alfred Carreire' är en favoritros. Jag är mycket rädd om den så inför varje vinter lägger jag ner den mot marken och täcker över. I år har ju även kung Bore med sin snö hjälpt till lite extra med täckningen.

3 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Du har så många vackra rosor och bilder.I sommar ska det allt bli några till i min trädgård.Hoppas du kryar på dej snart.PS här är det så soligt och fint idag så man blir lycklig.

Unknown sa...

Nej Kerstin, nu frestar du förfärligt! Jag får nog lägga 'Mme Alfred Carreire' på min önskelista!

Christina sa...

Vilka vackra rosor! Måste nog införskaffa några i vår. Otroligt vad mycket knopp, du hade på den första bilden! Krya på dig och ha en bra dag!
/Christina