onsdag 24 mars 2010

Vår på trappan

Idag var det torghandel och det var fullt av säljare med olika vårblommor. Jag kunde inte låta bli att handla så nu har den gamla enen sedan i julas och ljungen från i höstas slängts bort och på trappan står det äntligen vårblommor och hälsar alla välkomna.

Visserligen kanske det inte ser så mycket ut ännu men förhoppningsvis så ska det vara full blom på trappen till påsk nästa vecka. Även krukorna på väggen har fått små påskliljor och penséer. Vad roligt det är att sätta ut blommor igen. Det känns hur bra som helst.




Därefter var det dags med en tur runt trädgården igen. Nu går det fort, fler snödroppar hade satt fart och blommade och fler sorters krokusar är snart helt utslagna. Jag hittade också årets första Iris hos mig. Det blev Iris histrioides 'Angels Tears', alltså en liten snöiris.

Tänk att dessa små blommor kan skapa så mycket glädje.














Det är så skoj att ta dessa små promenader runt huset. Visserligen är det fullt med snö i den största delen av trädgården men för varje dag som går är det någon ny yta som blivit snöfri och där kommer knopparna fort fram. Länge leve våren!

6 kommentarer:

Christina sa...

Härligt när man kan smycka med lite vårblommor. Jag har bara satt ut en kruka med påskliljor och den är snart överblommad. Det blir väl till att köpa lite penseer och kanske något mer som håller sig lite längre!
Ha en bra kväll!
Christina

Berit sa...

oj så kul att kunna sätta ut blommor på bron , här är det ett tag till innan vi kan göra det. MEn jag såg idag att det ser inte kul ut med allt granris och julbocken på bron, så jag måste nog också göra nått där
Ha det gott /berit

Monaxe sa...

Härliga bilder som förmedlar mycket vårkänsla! Riktigt snygg vårkruka dessutom. Jag har fallit för ett vackert exemplar Helleborus som just nu pryder min trappa.
Äntligen verkar faktiskt våren vara på väg!
//Monica

Anette sa...

Snöirisen är jättesöt!
Till påsk hoppas jag första utekrukan är klar. Än finns inte mycket att välja på i handeln.
Idag har det i alla fall inte snöat!
/Anette

Elinore sa...

Vad fint det blev!!
Jag ska oxå rensa undan gammalt granris mm imorgon, och plantera mina vårblommor som jag köpte idag, så kanske jag får nästan lika fint som du...
Inga mer vårblommor än snödroppar i sikte, men de är heller inte fy skam.
Vilken underbar liten snöiris..
Jag instämmer i ditt leve för våren!!!

trädgårdsdrömmar sa...

Så fint du gjort på trappan.Måste nog köpa hem något jag med.kanske dottern har något i sin butik.Vi ska dit på lördag.
Irisen du har är jattesöt.Ska satsa på lite mer vårblommor till nästa år.Ha det gott.