måndag 1 augusti 2011

Ellens rabatt omgjord

Idag har vi i värmen tagit tag och gjort om Ellens rabatt. Hon har haft många sådana där blommor som sprider sig rejält såsom spansknäva, aklejor, höstkrage, aster och lungört. Dessa har tagit över de som en gång var fina. Det vi gjorde idag tillsammans var att vi grävde bort allt utom en klematis som fick vara kvar. Det blev ett rejält arbetspass i värmen. Vid lunchtid tog vi paus, då hade vi hunnit få bort alla växter.

Sent på eftrmiddagen satte vi fart igen och grävde om hela rabatten och fick bort lite mer rötter. Stenarna vi hittade lades i kanten av rabatten, fler behövs med det lär vi nog hitta med tiden för jag har en del i jorden så varje gång jag gräver någonstans kommer det fram stenar.

I rabatten skulle det nu bara finnas dagliljor. Jag antar att Ellen blev lite imponerad av Anettes odlingar för hon har också pratat om att hon vill göra korsningar. Vi får väl se hur det går med detta. :)

När vi väl var klara med allt blev resultatet så här.
Innan vi satte igång tog jag en bild så ni an ser skillnaden. De andra bilderna nedan tog jag under arbetets gång.



6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Vilket jobb ni gjort i värmen, men liljorna kommer att blomma fint i Ellens rabatt.
kram!

Laila sa...

Ja. det är mer jobb än man kan föreställa sig! Men väldigt tillfredsställande när man ser resultatet. Själv har jag väldigt svårt för att kasta även växter jag tröttnat på eller som inte passar in i rabatterna. Har därför utanför växthusen några "avstjälpningsrabatter" som heter "Undantag 1", "Undantag 2","Undantag 3"... Dom börjar bli riktigt fina!
Ha det gott!/Laila

Lena/isklockan sa...

Ja, det är ett riktigt slitjobb att ändra om . Kul när det blir färdigt. Dagliljor är ju fint.

Kram

Alen Trädgård sa...

Åh så fint det blev! Förstår om Ellen blev imponerad av Anettes odlingar - vem blir inte det:)) Ha det gott/Monne

Anonym sa...

Det var bra jobbat i värmen, men vi tyckte att Ellen hade ganska fint innan också, men till ett annat år blir det säkert jättefint. Kram MOM

trädgårdsdrömmar sa...

Så fint det blev.Kul när mor och dotter har samma intresse.