söndag 13 mars 2011

Våren kommer närmare

Nu börjar det bli lite varmare här nere i södra Sverige. Det känns riktigt bra. Det börjar mer och mer kännas som om våren har kommit. Visst kommer det att komma bakslag men det hör våren till.

Idag tog jag en sväng i trädgården med kameran och fler och fler tecken på att våren har kommit börjar synas. Lökväxterna har börjat komma upp på allt fler ställen. Särskilt glad blev jag när jag såg denna lilla knoppen. Det är min Helleborus torquatus, en julros som jag inte sett blomma ännu. I år verkar jag kunna få se en blomma för första gången. Klart att jag blir glad.
Förutom denna knopp så hittade jag i en rabatt flera små vintergäck, Eranthis hyemalis. I flera andra rabatter hade snödroppar, Galanthus nivalis, tittat fram. De är så små och anspråkslösa men det gör inget för så här års är de helt underbara.
Idag har jag klippt mitt äppelträd och det känns riktigt bra. Äntligen fick jag komma igång och göra något i trädgården. Jag tog även chansen och började plocka ut lite från växthuset så att jag inom kort kan få dit mina fuchsior. De står nu i garaget och behöver mer ljus för att komma igång ordentligt.

I de flesta rabatterna är det fortfarande snö hos mig även om den minskat betydligt. Det är helt klart bara lite snö kvar, cirka fem centimeter kanske. Och nu när det börjar bli lite varmare så smälter det fort, underbart om man längtar efter våren som jag gör.
Nackdelen med att det smälter så fort i kombination med regn gör att det blir fruktansvärt vått i trädgården. Jag har idag insett att jag måste göra något åt mina rabatter och det problemet att det liksom är som ett dike mellan rabatten och gräsmattan. Det blir så när jag gräver kanterna på rabatterna under sommaren. Jag borde fylla upp detta på något sätt. Nu ser det ut som små diken runt om i trädgården och det är nog tveksamt hur växterna klarar detta.
Hur som helst, det är inget som jag kan fixa nu. Jag får fundera över hur jag ska göra detta och så får det bli ett projekt som ska fixas under säsongen.  Alltså idag hittade jag ute i trädgården ett projekt som behöver fixas under säsongen. Jag antar att det kommer att bli fler projekt innan denna säsongen är över. :)

8 kommentarer:

NinaVästerplana sa...

Härligt Kerstin.... jag hittade en liten vintergäck idag, men den hukar ännu, fårse om det kan komma lite värme så den vågar sträcka på sig... Även jag har stillastående vatten lite varstans nu innan tjälen gett sig... men sedan brukar här snabbt torka upp.
Ha´t himla gôrgôtt i vårsolen
Nina

Mia sa...

Så skönt det måste vara att kunna göra något ute. Vått är det alltid om våren tycker jag. Det blir så mycket smältvatten att jorden inte helt orkar med att ta allt till sig med en gång. om första små lökarna som blommar är som juveler, riktigt glittrar mot en.

Alen Trädgård sa...

Så härligt det är att se nu på bloggarna hur det kommer fram vårtecken lite över allt:) Nya projekt i trädgården lär det väl bli här också antar jag:) Ha det gott/Monne

Helens trädgård sa...

Hej Kerstin!
Underbart med bar mark, här ligger snön djup ännu.
Spännande med Julrosen, har aldrig hört eller sett den förr så jag hoppas på bilder då den blommar.
Du har gott om härliga vårväxter som är på G.
Ha en fin start på veckan!

LindaLunda sa...

Mmmm det är pg. nu!!!!!

Berit sa...

Härligt, härligt att få peta och vara i trädgården. Jag längtat och längtar men här så får man pulsa i snön än.
Ha en underbar dag!!

Laila sa...

Ja, Kerstin, projekt brukar vi odlare inte ha brist på! Och visst är det bekymmer med vattenfyllda diken runt rabatterna. Själv skulle jag nog höja upp rabatterna ordentligt så att inte vätan skadar rötterna. Att lägga dräneringsrör är en annan möjlighet men säkert mycket knepigare.
Förstår att du gläder dig åt den där julrosen! Önskar att jag kunde se vad som kommer upp men hos oss är det fortfarande vinter i kvadrat.
Ha det gott!/Laila

Gunilla sa...

Vilka fina vårtecken.
Jag får vänta ett bra tag till.
Inatt var det minus 20 grader så snösmältningen har svårt att komma igång.
Ca 60 cm snö överallt har vi.:o(

Snödroppar det skall jag försöka få tag i så himla fina.

Ha en fin fortsättning på veckan
Gunilla