fredag 25 mars 2011

Blommig fredag - I luften

Då var det fredag igen och tema här på bloggen. Denna vecka ska det handla om "i luften". Så fort jag såg temat tänkte jag på olika djur vi har i luften, fåglar, insekter och sådant. Men tyvärr har jag aldrig lyckats fånga några i luften på bild. Det blir bara suddigt, tyvärr är jag inte speciellt bra fotograf.

Igår var jag ute på en promenad på eftermiddagen och då fick kameran följa med. Det var en underbar eftermiddag, hyfsat varmt och en strålande sol. Det är så skönt når man får se en blå himmel meld bara några små tussar av moln. Molnen de finns ju i luften...
Jag tänkte försöka komma på något som kunde passa in på temat i luften. Ganska snabbt bestämde jag mig för vad som verkligen finns i luften och det är vinden. Särskilt med tanke på den otroliga blåst vi haft de senaste dagarna. Svårigheten är väl att fånga blåsten på bild. Här kommer ett första försök, i alla fall tycker jag att man kan se blåsten i denna bild.
I skogen är det svårt att fånga blåsten. När jag gick runt så blåste det och svajade i träden men på dessa bilder ser det ändå hur fridfullt ut som helst. Det kanske mest positiva är att det inte finns någon snö, äntligen.


På denna sista bild tycker jag att man kan se att det blåser. De tunna grenarna hänger liksom inte rakt ner utan står snett och orsaken till detta är ju faktiskt blåsten, alltså det som vi under de senaste dagaran haft i luften.
Detta var mitt bidrag vad gäller bilder på temat i luften. Det jag önskar jag hade haft bild på är de nyckelpigor som min dotter sett för någon dag sedan eller de två citronfjärilar som min kollega berättade att han sett ute i veckan. Men det hade jag inte fast myckelpigir och fjärilar är väl ändå positiva tecken på att vi går mot varmare tider.

Det var mitt bidrag på temat "i luften". Vill ni ser mer inlägg på temat så gå in på Katarinas blogg Roses and Stuff.  Nästa veckas tema blir "på marken".

11 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Det är verkligen svårt att fånga vinden men du har lyckats rätt bra tycker jag:) Ha en trevlig helg/Monne

Ylva sa...

Håller med, det är svårt att ta foton av blåsten. Men du lyckades ju där på några bilder.Härligast är bilden där man ser att det är snöfritt! Det längtar jag efter.
Ha en fin helg!

Gunilla sa...

Härliga bilder med mycket blåst i.
Här har det blåst så att det nästan inte har gått att vara ute.

Ha en fin helg
Gunilla

AnnCharlotte sa...

Jag gillar inte när det blåser men tröstar mig med att det är naturens sätt att torka upp när det är för blött......
Ha det bra ;)

Anette sa...

Nog syns det att det blåser. Du har lyckats väl med de bilderna. Snöfritt? Grattis! Vi har 20% snöfritt i trädgården. I skogen 0%.
/Anette

Suss o Kai sa...

härliga bilder :) försökte ta några bilder på löven som dansade i vinden och upp i luften men de gick inte så bra :) Kram Suss

Eva Linnea sa...

Här har det stormat & haglat i dag! Burra, burra. Hoppas det blir bättre i Småland nästa vecka för då är jag i Nöbbele.
Vinden kan man inte fånga, men det var en trevlig tolkning av temat du gjort.
En skön helg önskar Eva Linnea

Helens trädgård sa...

Härliga bilder på veckans tema.
Önskar dig en trevlig helg!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Nyckelpiga och citronfjäril...ja då är det vår ;-)

Remember it is The Earth Hour today!

Tyra @ Tyra’s Garden

Laila sa...

Nyckelpigor och fjärilar - redan! Om de kom på idén att tasig tilloss så skulle de tvärdö, för här ligger den till is förvandlade snön ännu över hela trädgården...
Ha det gott!/Laila

Katarina sa...

Jag hörde att blåsten har ökat på jorden, så friska vindar är nog något vi får lära oss leva med. Och inte mig emot - så länge det inte handlar om stormstyrkor, förstås.