måndag 18 juni 2012

STA riksmöte del 1

I helgen var jag i Linköping på STA (Sällskapet trädgårdsamatörernas) riksmöte. Det blev en mycket lyckad helg. Det fanns tid till att umgås med andra trädgårdsintresserade vid olika aktiviteter på kvällarna och på dagarna var det bussfärd till olika trädgårdar. Under lördagen var vi den bussen jag åkte med i sex olika trädgårdar och på söndagen var vi i tre olika trädgårdar. Jag tänkte dela upp dessa besök på tre olika inlägg här på bloggen. I dagens inlägg visar jag lite bilder från lördagens tre första trädgårdar som den bussen jag åkte med besökte.

Den första trädgården vi kom till var Marianne Danielssons trädgård i Strålsnäs söder om Mjölby. det var en riktigt stor trädgård (10000 kvm) där de i vissa delar försökt skapa en parkkänsla. Där fanns flera olika rabatter, damm och mycket annat. Många trevliga växter kunde trädgården visa upp. Nedan visas tre bilder från Mariannes trädgård.
Den andra trädgården vi besökte låg i Mjölby och tillhörde Olga Cederberg. Det var en riktigt fin trädgård. Det var en sådan trädgård som jag önskar att jag kunde ha men jag vet att min trädgård aldrig skulle kunna bli som denna. Det finns liksom inte samma förutsättningar. Olga hade mycket spännande växter, mycket vatten i trädgården och fler roliga träd. Bland annat fanns det en flikbladig klibbal, Alnus glutinosa Laciniata, och en sådan skulle jag hemskt gärna vilja ha. Här kommer tre bilder från Olgas trädgård.
Den tredje trädgården som jag tänkte visa upp idag är Jan och Birgit Hedlunds trädgård i Väderstad. denna trädgården var lite annorlunda från de andra för den hade många spännande och överraskande anläggningar och rum. Det är en trädgård som inte bara vuxna skulle tycka om utan i denna fanns även mycket spännande saker för barn. Nedan visas tre bilder från Jan och Birgits trädgård.
Mer bilder från olika trädgårdsbesök under riksmötet kommer att visas en annan dag här på bloggen.

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Det var en hel massa intressanta trädgårdar som vi fick se:) Den ena efter den andra! Ha det gott/Monne

Karin SKARA sa...

Härligt att du vill dela med dig med både bilder och text. Önskar vi hade kunnat vara med men ...
Man får inte alltid som man vill
Karin //

Berit sa...

oj så fina trädgårdar ni fick se!!
Ha en underbar dag!!