torsdag 10 maj 2012

Invigning av Gerbianska

I söndags var jag på Råda säteri och invigningen av Gerbianska, alltså Gerben Tjeerdsmas nya plantskola utanför Göteborg. Invigningstalade gjorde Gunnel Carlsson och därefter var det försäljning. Förutom Gerbens egen försäljning fanns det flera andra säljare med mycket spännande växter. När det var dags att starta försäljning strax efter elva på förmiddagen var det fullt med folk. Tyvärr blev jag inte färdig att ta fram kameran förrän långt senare. Jag var alldeles för inkörd på att titta på växter att jag alldeles glömde bort att fotografera. Först när jag var klar med mina inköp blev det dags att ta fram kameran. Då hade det tunnats ut med folk och även på försäljningsborden.

Jag tror nog att ni förstår hur roligt detta var och jag kom hem med betydligt fler växter än jag tänkt så nu gäller det att verkligen fundera på var de ska planteras. hemresan ägnade jag åt att fundera på var mina nya växter ska planteras och tro det eller ej. Jag har kommit på platser till majoriteten av dem. Nu gäller det bara att få ner dem också. Jag hoppas på morgondagen efter jobbet.

Vy över försäljningsplatsen

Tuijas Finnilä från Tuijas växter i Kyrkhult
Lokal säljare
Larz Danielsson från Specialplant - Östersund
Pottertons Nursery från England

Växter från Pottetons och bordet bakom från Gerbianska
Buskar och träd från Tommy Ahnby
Peter Korn hade försäljning och det blev utplockat
Gerben Tjeerdsma i mitten, ägaren av den nya plantskolan Gerbianska
Lokal säljare och vackra huvudbyggnaden på Råda Säteri i bakgrunden
Plantskolan Gerbianska

4 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ser väldigt trevligt ut! Skulle varit så fantastiskt roligt att vara med men tiden räcker inte alltid till:( Vi hade också en trevlig dag på Nisses växter men det hade varit trevligt att träffa Pottertons:) Ha det gott/Monne

Eva Linnea sa...

Vilken härlig dag det verkar ha varit! Fint väder och massor med nytt till rabatterna. Kärt besvär att få plats med dem, va?
En skön helg önskar Eva Linnea

Mias Trädgård sa...

Tack för rapporteringen! Låter fantstiskt trevligt! Önskar man hade haft tid att vara där! Lägger upp det på besöksmålslistan till en annan gång! Hoppas att du får en fin helg! Kram Mia

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilken helg!
Önskar jag varit där!
Trevlig helg
Birgitta