tisdag 9 november 2010

Några små barrväxter

Idag blåser det ute och från himlen faller det snöblandat regn. Det är blaskigt och allmänt trist. Några bilder från min trädgård idag vill jag inte visa, jag vill inte ens gå ut. Nej en dag som denna passar det bättre att sortera och titta på de bilder man har sedan tidigare.

Jag tänkte att jag under den närmaste månaden skulle presentera några av mina små barrväxter som jag har i trädgården. Det är bara småttingar. Tanken är väl att de inte ska bli alltför stora. Det är mest sådana som ska förbli små men några kommer säkert att växa en del. Hur som helst mitt intresse för barrväxter är ganska nytt så ännu har de hur som helst inte hunnit bli stora. Jag tycker de är roliga, så många sorter har en otroligt häftig karaktär. De är liksom tuffa.

Bild 1 - Pinus uncinata 'Klubicko'
Bild 2 - Pinus mugo 'Ophir'
Bild 3 - Picea abies 'Little Gem'
Bild 4 - Picea glauca 'Alberta Gold'
Bild 5 - Abies concolor 'Winter Gold'









3 kommentarer:

Anette sa...

Ett förbisett område jag behöver förkovra mig i. 70-talspåverkan har hängt kvar. Så pass intresserad att en bok inköptes förra vintern, Brita Johansson - Odla barrväxter.
/Anette

Unknown sa...

Ja, de där var sannerligen tuffa. Särskilt den första! Kul och annorlunda:)
Ha det gott,
Charlotta

Mia sa...

Jag har också fattat tycke för barrväxter. Har också en Pinus Mugo "Ophir" som jag tycker är superfin. Kan inte fatta att jag i rädslan för att få förgiftade barn grävde upp (och slängde!) tre jättefina idegransplantor när vi flyttade hit för fem år sedan. Dom hade jag gärna haft nu... ;-)

/Mia