måndag 27 september 2010

Höstrusk

Idag har vi haft riktigt höstrusk ute. Visserligen har det inte varit temperaturmässigt så kallt men det har blåst och varit riktigt ruggigt. Blåsten har gjort att det känts riktigt kallt ändå, ruggigt kanske är rätt ord egentligen. Som tur var hade jag ändå inte tid att vara utomhus något speciellt idag utan dagen har ägnats åt jobb, sedan läxläsning och föräldramöte. Jag hoppas på lite bättre väder imorgon och att jag hinner vara ute i trädgården någon timme efter jobbet. Det är så mycket som jag behöver göra urte och jag känner att jag måste fixa lite varje dag. Man vet aldrig när vintern och kylan slår till på riktigt. Antagligen kommer jag kunna hålla på länge till men vissa saker som plocka in sommarblommor och utemöbler är det hög tid att göra nu.

Trots höstrusket ute är det fortfarande många blommor som visar sig från sin vackra sida. Fortfarande blommar många rosor, klematisar och flera olika perenner. Bilderna nedan visar tre olika blommor som visar sig i full prakt nu på hösten. Fortfarande är det också flera blommor som inte slagit ut. Flera av mina astrar har ännu inte satt igång, samma gäller vissa stormhattar. Det finns alltså fortfarande många saker att se fram emot. När man tänker på det så känns hösten genast som trevligare. Varje årstid har ju trots allt sin charm.

Bild 1 - Cyclamen
Bild 2 - Tricyrtis formosana, skugglilja
Bild 3 - Calluna vulgaris 'Westerloe Gold', ljung







4 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Blommorna verkar ha svårt att förstå årstiderna i år *ler*!

Alen Trädgård sa...

Jo visst Kerstin varje årstid har sin charm:) men det tar ett tag att ta till sig detta att - NU ÄR DET HÖST:)) När det väl är gjort så är allt under kontroll:) Härliga bilder, undrar om jag får se min Tricyrtis formosana blomma rådjuren är inte snälla. Ha det gott/Monne

trädgårdsdrömmar sa...

Så fint den vita cyklamen lyser.Höstljungen var fin.Funderar på om jag ska skaffa lite ljung och sätta i mina rabatter.Sniglarna verkar inte gilla dom.

Anette sa...

Cyklamen i vitt, den kanske man skulle skaffa sig. Här blommar en rosa så sött. En aster är nog den enda som återstår. Tog in lite av den och de börjar visa färg i blommorna.
Har en enda ljung och den ska blomma i vår.

/Anette