måndag 20 september 2010

Föredrag och inköp av lökar

Igår var jag och lyssnade på ett föredrag om lökväxter. Det var Gerben Tjerdsma (han har www.gerbianska.com) som talade. Han är verkligen en mycket bra föredragshållare, sådan kunskap, fina bilder och så talar han också mycket lättsamt, allt tillsammans en mycket bra kombination. Han hade dessutom med sig en hel del olika lökar till försäljning och jag som inte införskaffatb några innan denna säsongen dök snabbt ner i lådorna och plockade åt mig, roligt. Nu har jag något att göra under den närmaste veckan, fundera på var de ska sättas och sedan också plantera. Gerben var mycket tydlig när han meddelade alla att plantering bör göras under den närmaste veckan. Jag ska se till och följa hans råd.

I övrigt har det varit en stressig vecka och jag har inte hunnit med något trädgårdsarbete, jag hoppas innerligt att nu den kommande veckan ska bli lite bättre. Hur som helst idag blev det inget, det har regnat och varit riktigt ruggigt ute och då är det svårt att ta sig ut tycker jag.

Bilderna visar lökar från Gerben.
Bild 1 - gårdagens inköp av lökar, skoj.
Bild 2 - Colchicum hungaricum 'Velebit Star'
Bild 3 - Colchicum bulbocodium
Både bild 2 och 3 är lökar som jag köpt från Gerben för ett par år sedan, visst är de fina. Jag tycker mycke om dessa vårblommande Colchicum.









3 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Det där lökbordet ser verkligen spännande ut.jag går och väntar på att få de jag beställt.Hoppas de dyker upp snart.Ha det så kul nu med planering och plantering.

IreneL sa...

Spännade med en massa nya lökar! Jag har köpt lökar från Odla som nu ska i jorden! Underbart att få njuta av fina blommor sen nästa vår!
Ha en fin dag! / Irene

Unknown sa...

Oj, vad intressant. Känner inte till honom eller hans sida. Nu måste jag in och titta där. Trodde jag hade mycket mer tid på mig till plantering. Nu fick jag bråttom. Mössa på och ut ikväll:)
Ha det gott,
Charlotta