onsdag 10 februari 2010

Pioner

Som omväxling tänkte jag idag visa lite bilder på olika pioner som jag har. I framtiden ska det blir betydligt fler eftersom jag köpt en del som ännu inte hunnit börja blomma. Jag ser verkligen fram emot att få se flera av dem börja blomma. Sedan har jag lite frösådd också men de lär jag väl få vänta på än längre.














Den första bilden visar Paeonia lacteflora 'Bowl of Beauty'. Den har jag haft några år och trots att jag flyttat den är den tacksam och visar det med ett härligt blomflor.














Den andra bilden visar Paeonia lacteflora 'Karl Lagerfield'. Den har jag haft lika länge som föregående och jag tycker att också den har utvecklat sig fint.














Nu kommer vi till en pion som jag bara har haft i något drygt år, Paeonia lacteflora 'See Shell'. Den är införskaffad från pionexperten i Danmark.

Även denna kommer från pionexperten och jag har bara haft den ett drygt år, Paeonia lacteflora 'Catherine Fonteyn'. Jag är glad att den blommade redan första året hos mig, det kan helt klart tyda på att den kommer att trivas, så tolkar i alla fall jag det.


Denna pionen fanns planterad när jag flyttade hit. Jag har därför inget namn på den men jag tror att det är en gammaldags bondpion. Den blommar före doftpionerna och har ingen direkt doft. Hur som helst tycker jag den är fin och jag är glad för den.














Har har vi pionen 'Yellow Crown', en slags korsning men förmodligen ska det ses som en träpion. Jag har haft den i några år och i somras fick jag se denna blomma för första gången och inte blev jag besviken.

Här kommer drottningen av pioner i mina ögon, Paeonia mlokosewitchii eller svavelpion som hon heter på svenska. Visst är hon ljuvlig.

Slutligen har vi här Paeonia veitchii, rosenpionen, kanske inte den mest spektakulära sorten men jag tycker den är fin i sin enkelhet.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ljuvliga pioner. Jag älskar pioner (också). De flesta jag själv har är utan namn som jag fått från generösa människor. Ofta när jag varit ute och inventerat rosor. Trädgårdsmänniskor är väl ett generöst släkte!?

trädgårdsdrömmar sa...

Många vackra pioner.har själv en Dillpion och en vit som doftar så gott och en rosa doftpion.