torsdag 18 februari 2010

Damascenerrosor

Nu när vinden blåser, är riktigt ruggigt ute och innan det utlovade snöovädret satt igång är det skönt att sitta inne i värmen. Jag tycker helt klart att det är härligt att tänka på rosor eller andra vackra blommor som vi kan hoppas få se till sommaren. Idag tänkte jag visa några bilder på mina damascenerrosor.

Damascenerrosor är lättskötta rosor som som regel blommar med ett flor på sommaren. Blommorna är i rosa och vita nyanser.

Den första rosen här är 'Ispahan', den ros som 2009 blev utsedd till årets ros här i Sverige. Det är jag glad för, mitt val och jag var en av de som la en röst på denna ros. Min 'Ispahan' växer, blommar fint och är helt frisk. Rosen är hos mig snart 2 meter hög, en klar favorit bland de gammaldags rosorna.

'La Ville de Bruxelles' är en rosa ros som hos mig har ett ganska spretigt växtsätt, mellan 1,5 och 2 meter hög, men den är frisk och det är ju positivt. Oavsett växtsätt är den vacker tycker jag.














Detta är rosen 'Leda', en ros som är vit i grunden men har rosa stänk i sig. Vissa blommor är nästan vita samtidigt som andra har mer rosafärgade områden längst ut på kronbladen. Ju yngre blomma desto mer rosa kan man se på dem. Det är en ros som inte blir lika stor som de andra jag visat, bara runt metern hög.

'Mme Hardy' är en helt vit ros som är engångsblommande, cirka 1,5 meter hög. Jag har haft den i några år men i somras vissnade den ner så jag är inte säker på om den kommer tillbaka i år. Om inte tror jag att jag köper in en ny som får ersätta.

Inga kommentarer: