söndag 10 januari 2010

Rugosa-rosor

När blåsten viner och det inte alls är mysigt ute sitter jag och funderar på sommaren och mina olika rosor. Jag har runt 170 olika sorter så det finns en del. Jag tänkte att jag kunde visa lite bilder och skriva lite om olika sorter vid olika tillfällen under våren. Jag börjar med rugosa, vresrosor på svenska. Detta är en mycket frisk rosgrupp som räknas in bland de moderna rosorna. Som regel är de ganska skuggtåliga och remonterar. Det finns många olika sorter och de är som regel mycket härdiga. Jag kommer inte i detta inlägg ta med alla mina rugosor, t.ex. sparar jag kanadarosorna till ett annat tillfälle.

Denna första ros heter 'Moje Hammarberg' och är väl en ganska vanlig sort. Den är cerisefärgad och inte helt fylld utan dubbel. Den blir runt 1,5 meter både på höjden och på bredden.


Detta är rosen 'Ritausma', en ljusrosa sort som är ett riktigt taggmonster, men ack så vacker. Blommorna är rent förföriska på denna friska ros. Den kan bli riktigt stor, 4 meter bred och runt 2,5 meter hög, men hos mig står hon inte så gynnsamt så jag tror inte aqtt hon kommer att få en sådan storlek. Nu efter tre år har det i alla fall inte hänt.















Här kommer rosen 'Rotes Phaenomen'. En lite mer ovanlig sort jämfört med föregående två. Det är en mörk ros som blir mellan 120-150 cm hög.


Här är en enkelblommande rugosa 'Rugspin'. En mycket fin ros som jag varmt kan rekommendera. Även denna blir 120-150 cm hög.


Här kommer en gul ros som heter 'Gul Dagmar Hagstrup'. Det är en mycket fin ros som blommar under hela säsongen. Även denna ros blir runt 120-150 cm hög.


Slutligen kommer här rosen 'Agnes'. En engångsblommande rugosa som blommar mycket tidigt. Den står på en sådan plats som också är gynnande vilket förmodligen hjälper till. Den är som regel hos mig en av de första som börjar blomma. Den bli lite större runt 2 meter och kan därför användas som klättrare om man vill. Min kan jag inte kalla klätterros utan är helt klart bara en vanlig buskros.

Jag hoppas att dessa rosbilder ger en sommarkänsla. För mig är rosorna mina drottningar i trädgården.

5 kommentarer:

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Fantastiskt Kerstin och alldeles makalöst 170 sorter inte stycken. Härligt med alla 'tokiga' trädgårdsmänniskor. Jag har ett 40 tal buskrosor och där ibland Ritausma och jag håller med dej det du skriver om den. Tar du fröer av dina rosor? I så fall skulle jag vara intresserad av Rugosor. Ha det gott/ Tyra

Jag skriver inte om rosor i 'Köksträdgården' men välkommen in i 'Tyras Trädgård'

Kerstin Alvesson sa...

Tack, självklart menar jag sorter...:))

Eva Sandstedt sa...

Agnes har jag hos mig, hon är alltid den första ros som blommar hos mig. I år hann hon med en andra blomning med några få blommor på hösten.
Rotes Phaenomen ser spännande ut. Ska lägga det på minnet.
/Eva Sandstedt

Unknown sa...

Vilka härliga bilder du har lagt in.

Camilla sa...

Älskade rugosor, de gör en aldrig besviken. Härliga rosor - härliga bilder.