torsdag 14 januari 2010

Kanadarosor

Idag tänkte jag ännu en gång presentera några av mina rosor. Även denna gång blir det s.k. rugosarosor. Fast denna gång har jag valt s.k. kanadarosor. Det är fråga om härdiga, sjukdomsfria och tacksamma rosor. Bland dessa finns några av mina favoritrosor. Fyra av nedan rosor är framtagna av Bugnet, förutom de som har Bugnet i namnet även 'Lac Majeau'.

Först kommer här en bild på den kanske allra vanligaste, 'Louise Bugnet'. Det är en vit buskros som börjar blomma tidigt och fortsätter att blomma hela säsongen. Den blir runt 1,5 meter hög. Knopparna är rosa men blomman är sedan vit. Rosen är helt frisk i alla fall hos mig. Detta är en av mina absoluta favoriter.

Denna andra ros är 'Henry Hudson', en vit halvfylld ros som när frisk och blommar hela säsongen. Den blir ca. 120 cm hög. Denna skiljer sig från de andra rosorna jag visar på så sätt att den inte är framtagen av Bugnet utan av Svejda.

Även här har vi en vit ros, nämligen 'Lac Majeau'. Denna ros har jag bara haft en säsong och den har inte blivit så stor men jag räknar med att den ska komma igång ordentligt nu till sommaren. Det är en ros som kan bli ganska stor, ca 2,5 meter både på höjden och i omkrets. Det ska bli späännande och se hur den beter sig framöver hos mig.

Här kommer som omväxling en rosa Kanadaros. Det är 'Thérèse Bugnet'. Det är en ros som kan bli runt 2 meter hög. Så stor har dock inte min ros blivit. Trots det tycker jag om den, blommar mycket och frisk, vad mer kan man begära.

Här har vi min sista Kanadaros som jag tänkte visa idag, nämligen 'Marie Bugnet', tyvärr är inte bilden så bra men jag hittade ingen bättre. Även detta är en vit ros som blir drygt metern hög, alltså lite mindre än systrarna Bugnet, Louise och Thérèse.






Detta var dagens rosor. Jag hoppas att det är någon som ni tycker om och om ni inte har den innan tar och skaffar den. När folk frågar mig om vilken ros man ska skaffa om man bara ska en så svarar jag alltid 'Louise Bugnet', för mer tacksam och rikblommande ros är det svårt att hitta.

Inga kommentarer: