torsdag 28 januari 2010

Idag kom de... fröerna....

Idag har jag julafton hos mig. I alla fall känns det så. När jag kom hem från jobbet låg det tre brev med fröer i brevlådan. Det var 8 sorter från Alplains i USA, 7 från Plants of Distinction och slutligen 42 från STA. Eftersom jag inte fått alla jag önskat från STA ska jag till helgen sätta mig ner och börja kolla vilka jag inte fick, hade rätt till 50 eftersom jag är frödonator och har skickat in ganska många sorter. Till helgen ska det också sås, först blir det att kolla om de kan sås som vanligt (alltså sås nu och sedan ut efter någon dag och förhoppningsvis gror de till våren) eller om det krävs någon specialvariant. Detta får bli mitt lördagsnöje denna helgen, ett roligt nöje som jag sett fram emot ett tag nu. Varje dag när jag kommit hem från jobbet har jag skyndat mig till brevlådan för att kolla om de kommit, fröerna alltså. Och idag hände det då äntligen, skönt.

Fröerna kom helt rätt eftersom det känns så himla trist nu med vintern och all denna snö. Efter de senaste dagarnas snöande och blåsande har det blivit några träningspass med hjälp av snöskyffeln.














Denna lilla svarttallen, Pinus nigra 'Nana', som jag fotade i lördags kan jag inte längre se. Den har blivit helt täckt av snön, hoppas att den tycker om det och inte blir ledsen. Den är bara liten ännu, införskaffades i somras.














Men alla småkrukorna som står ute i mina bänkar trivs bra under snön. Även denna bilden är tagen i lördags så nu kan man inte se dessa heller längre.

Jag vet att växterna tycker om snötäcket men jag kan erkänna att jag börjar blir trött på det nu. Jag längtar till det börjar komma upp knoppar och sedan små blommor men också till mina fröer börjar gro. När jag tittar ut ser jag ingen ljusning att detta ska kunna ske snart, trist. Jag får nöja mig med att drömma framför datorn.

Inga kommentarer: