fredag 8 januari 2010

Längtan efter våren

Det är fredagmorgon och kylan ocn snön har helt klart tagit ett grepp om oss. Visst är det fint och ljust ute när man tittar på den vita snön men när man kommer ut märks det snabbt hur bistert och kallt det är. Det mest positiva är att det inte är bra för sniglarna. Kanske innebär denna kyla att det minskar lite sniglar nästa år, bara att hoppas. Det trista är att jag är rädd att mina nyinköpta buskar kanske inte klarar sig. Det blir en jobbig tid när det är dags att få veta hur det gått, nu finns det hur som helst inget att göra. Det är bara att hoppas att de lever och inte fått alltför mycket skador.

Jag kan inte låta bli att längta till våren vid den här tiden på året. Julen är över bara några saker som ska plockas ner kvar. Januari är snart halvvägs och bara februari passerar också så kommer månaden när det börjar hända.

Jag längtar till dess att det är dags för de små vintergäcken (Eranthis hyemalis) att titta fram. Hos mig brukar de komma först, kanske för att de står i ett mycket bra läge nära en södervägg. Hos andra kanske det är snödropparna (Galanthus nivalis) som kommer först. De brukar hos mig komma som nummer två. Vilken ordning de än kommer i så är du hur som helst lika välkomna. Jag blir så glad när äntligen de första blommorna tittar fram på våren. Då vet jag vad som är att vänta, hela våren och sommaren ligger framför och kylan är snart slut. Våren är en underbar tid.

Inga kommentarer: