måndag 25 juli 2011

Trångt i rabatterna

Nu är det bara några dagar kvar i juli och det växer så det knakar ute i år. Det gäller allt, perenner, buskar och inte minst ogräs. All det regn vi fått under den senaste månaden i kombination med den värme vi haft gör att allt växer. Olika buskar och träd som jag planterat under de senaste åren syns det på allra mest. De har växt mer än dubbelt så mycket i jämförelse mot tidigare år. Det är jag mest glad för. Minst glad är jag för ogräset som dykar upp så snart jag vänder ryggen mot en rabatt.

Eftersom det växer så mycket i år kan jag konstatera att det är riktigt trångt i rabatterna. Det är bara de med mest växtkraft som får plats. Det är i alla fall helt klart. Jag måste börja rensa bort en del växter för att ge lite plats. Visst är det bra med mycket växter för då får liksom inte ogräset plats men det är bara för mycket överallt nu. Det kommer att bli ett projekt som jag måste ta tag i inom kort, alltså rensa ut i rabatterna så växterna som jag vill ha kvar kan andas.

Här kommer bilder på olika perenner som blommar i min trädgård nu. Rosor, dagliljor, klematis och buskar kommer i ett separat blogginlägg.

Platycodon grandiflorum
 Lathyrus latifolius, rosenvial
 Veratrum nigrum, svart nysrot (den blommar för första gången hos mig, skoj)
 Zigadenus elegans, grönlilja
 Actaea racemosa, läkesilverax
 Anemone hupehensis, höstanemon
 Eryngium goganteum, silvermartorn
 Acanthus hungaricus (också denna blommar för första gången, glad)

5 kommentarer:

Mia sa...

Grönlilja, nu kommer jag drömma sött om denna vackra planta. Helt underbar :)

trädgårdsdrömmar sa...

Föll för din Grönlilja.har sett på en annan blogg och den är så fin.

Mias Trädgård sa...

Ja, grönliljan är underbar! Men mest imponerad blir jag av att din Acantus hungariacus blommar! Grattis! :) Mia

Annika Christensen sa...

Jag föll också för den grönliljan.
Kul att du hittade till mig.
Vad mycket spännande växter du har i din trädgård.
Ha en bra dag
Annika

Eva Linnea sa...

Har du några ätbara eller (folk)medicinskt intressanta perenner är jag spekulant!! Jag har ju det som tema i min nyanlagda perennrabatt. Vi hörs. Kram Eva Linnea