lördag 24 mars 2012

Mina frösådder

I år har jag satt nästan hälften av mina frösådder inne i stället för ute. Tanken var att jag som regel har betydligt mer tid att hålla på med omskolningar vid denna tiden än när de sådderna som står ute gror. Inte hade jag trott att jag skulle hålla på med rensning ute så här tidigt på säsongen men jag tror ändå att det var bra att jag gjorde som jag gjorde. Jag har nu redan hunnit med en del omskolningar så i källaren under mina lampor är det fullt nu.
 Här kommer några bilder på sådana sorter som jag skolat om.

Acaena magellanica
Berkheya macrophala
Erigeron pygmaeus
Pulsatilla pratensis ssp nigricans, svartsippa
Veronica kemulariae
Men alla mår inte lika bra som mina sådder som blivit omskolade. Nej det står vissa sorter där nere och surar rejält. Exempel på mina sådder som är sura är denna Veronica schmidtiana. I den krukan står de och trängs och är allmänt osams. och det tråkiga är att det är flera krukor som ser likadana ut. Detta är något som jag måste ta tag i ganska omgående. Fast problemet är bara att det är så mycket som jag borde ta tag i direkt. :)

8 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Å vilka fina små plantor du har fått fram.Dom ser riktigt välmående ut.Trevlig helg.

Alen Trädgård sa...

Vilka kul sorter du sått:) Det är konstigt att det alltid ska "köra ihop sig" när det gäller, inte lätt att både skola ut och vara i rabatterna:) Hur gick det med Ellen förresten? Har tänkt på henne den lilla stackaren du får hälsa henne. Ha det gott/Monne

Anna Vattenkanna sa...

Uj ja, man skulle ha lite mer timmar nu på våren. Alltid är det något som släarv efter. Dina skolade småttingar se ut att trivas finemang så de där surisarna kommer också att bli glada :-)

Kram

Berit sa...

härliga och spännande frösådder!!Ja , tänk att man har alltid några som står där och surar:)
Ha en alldeles underbar helg!!

Mias Trädgård sa...

Dina sådder ser finfina ut! Håller verkligen med om att vårtimmarna aldrig brukar räcka till! Vill införa 48-timmarsdygn från mars-september! Ha en skön helg! :) Mia

Helén sa...

Fint det ser ut under lysröret. Jag har också masa surisar att skola om, och det är nästan dags förra veckan...haha, att man aldrig lär sig. //helen

Laila sa...

Jättefina plantor! Måste erkänna att de flesta arter är okända för mig, så länge de åtta hemmavarande barnbarnen efterfrågar mina grönsaker satsar jag på köksträdgård och växthus och låter rebatterna vara ganska osofistikerade och "vanliga".
Ha det gott!/Laila

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Ååå vad det växer och gror hos dig. Många av arterna känner jag inte alls till.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta