torsdag 29 mars 2012

Det gäller att fota

Nu gäller det verkligen att fota alla blommor som slår ut i trädgården. Meteorologerna har ju förvarnat om att det ska bli kallt och snö igen och då är väl troligt att de som börjat blomma kommer att dö. Det trista är väl alla växter som kommit långt såsom t.ex. pionerna. Hur ska de klara sig. Risken är väl att de fryser så vi får verkligen se vad det kan bli för resultat när denna kommande kyla är över.

Hur som helst idag har jag varit ute och planterat mina nyinköpta lökar från Eurobulb. Det var olika sorters liljor som fick komma i jorden. Skoj för det var årets första plantering ute som jag gjorde idag. Tidigare inköp har blivit satta i kruka så länge. Men idag blev det plantering igen. Ännu ett tecken på att årets säsong verkligen är igång.

Här kommer ett axplock med bilder som jag tog igår i min trädgård.

Helleborus orientalis, rosa dubbel julros
Crocus chrysanthus 'Ard Shenk'
Crocus vernus 'King of Striped'
Helleborus 'Winter Moonbeau'
Leocujum vernum, snöklocka
Draba rigida, styvdraba
 Iris reticulata 'White Caucasus'
Helleborus orientalis, julros
Scilla

  

5 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Underbara foton Kerstin! Det går verkligen med raketfart nu så jag hoppas att det inte blir något bakslag att tala om, lite kallare bara hoppas jag:) Ha det gott/Monne

Eva Linnea sa...

Nu blommar det i Växjö!! Vi får hoppas SMHI har fel (den här gången också). Men ett och annat bakslag i vädret ska det väl vara innan det verkligen blir vår.
En skön helg önskar Eva Linnea

trädgårdsdrömmar sa...

Å den rosa Julrosen är ju underbar.Julrosor är bland mina favoritblommor.Alla bilderna är fina.MVH

Laila sa...

Oj så mycket som blommar hos dig! Hoppas att de klarar det kommande stålbadet!
Ha det gott!/Laila

Lena/isklockan sa...

Så mycket fint. Snöklockan är ju extra söt. Men det är ingen snödroppe det ...eller??


Kram