måndag 19 mars 2012

Härlig tid

Nu har vi verkligen en härlig tid framför oss. Det blir ljusare och ljusare för varje dag. All snö är borta och det är roligt att göra i ordning trädgården. Framförallt tycker jag om att jag fått starta upp fixandet i trädgården så tidigt i år. Det gör att jag förmodligen hinner med fler saker. Kanske jag kan fixa till något litet projekt innan sommarsäsongen är här och det är dags för de visningar som jag lovat ställa upp på. Det projekt som jag i alla fall ska fixa är en liten stengång till mitt växthus. Där är det skuggigt och gräset växer dåligt och varje år blir det som lervälling där och alldeles bedrövligt. Om jag dock fixar en liten stengång tror jag att det problemet försvinner. :)

Jag vet att jag de sista veckorna inte hunnit med min lilla blogg men ibland kör det helt enkelt bara ihop sig. Det har varit full aktivitet i kombination med en förkylning. Jag har inte orkat mer. Men idag innan det är dags att sticka till jobbet fick jag några minuter över så då passade jag på och göra ett litet inlägg.

Jag hade tänkt att gå  runt i trädgården med min kamera under helgen som var men det var så trist väder här så blommorna som finns hade inte gjorts någon rättvisa. Idag har de sagt att det ska bli fint så jag hoppas kunna ta en runda med kameran senare idag i stället.

Bilderna som jag visar idag är i stället från förra helgen men eftersom jag inte hunnit visa dem är det väl inte helt fel med dem i stället. Det var framförallt i min rabatt vid söderväggen som det fanns en del som blommade förra helgen. Jag har sett att i stort sett samtliga dessa blommor är nu helt omblommade men det finns nya som kommer i ett inlägg snart här på bloggen.

Iris histrioides 'Angel's Tears'
Crocus sp.
Crocus x stellaris, gullkrokus
Crocus chrysanthus 'Fusco Tinctus'
Eranthis hyemalis, vintergäcken som här sjunger på sista versen.
När jag förra helgen klippte bort bladen från julrosen kom alla dessa småttingarna fram. Det var liksom fullt på en liten yta, svårt att fånga med kamera på ett vettigt sätt. Jag får fundera på om jag inte ska ta hand om några och kruka in. På denna platsen kan de hur som helst inte växa alla och bli stora. :)

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Härliga vårbilder:) Visst är det underbart att kunna få gjort så mycket som möjligt redan i trädgården. Vi hoppas också att vi kan få färdigt många av våra projekt om vi blir klara med vårarbetet så här tidigt:) Ha det gott/Monne

trädgårdsdrömmar sa...

Den lilla irisen är så fin.Och krokus är ett säkert vårtecken.Mys på hög nivå.Och så många julrosor.Tänk så lätt dom gror när de får ramla ner bara.När man sår så är det inte så lätt minsann.MVH

Lena/isklockan sa...

Härligt....ja riktigt skönt att snön är borta mycket tidigare här hos mig. Känns jätte bra.

Fina små bebisplantor.

Kram