onsdag 18 augusti 2010

Ännu fler dagliljor...

Nu är det andra halvan i augusti och semestern är slut. Det är tungt att jobba igen. Jag hade gärna haft semester ett tag till. Det finns så mycket kvar jag vill göra och då talar jag inte om jobbet. Nej, ogräset behöver rensas, men viktigast är nog nu att kruka in olika växter inför vår växtmarknad i början av september. Jag menar alltså STASS växtmarknad i Vislanda första lördagen i september. Jag hann idag efter jobbet kruka in 32 plantor innan det började regna. Alltid är det något. Jag har åtminstone kommit igång.

En annan sak som det är dags att komma igång med årets fröer. Jag har börjat samla in en del men fler ska plockas. Sedan är det all rensning som måste göras, den är inte ens påbörjad. Men jag behöver inte vara orolig, det är ingen som tar jobbet ifrån mig utan fröerna ligger snällt kvar i sina kaffefilter orensade...:):)... Tids nog kommer jag nog igång med detta också (om inte annat när slutdatum för att fröerna ska skickas in till STA närmar sig).

Nedan följer några bilder på olika dagliljor, Hemerocallis, från min trädgård.

Bild 1 - 'Janice Brown'
Bild 2 - 'El Desperado'
Bild 3 - 'Custard Candy'
Bild 4 - 'Frans Hals'
Bild 5 - 'Fulva'
Bild 6 - 'Infinity'
Bild 7 - 'On Cloud Nine'
Bild 8 - denna saknar jag namn på (felnamnad vid köp)





































4 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Snygga, synd på den sista att den var felnamnad för den var läcker. Det är så himla tråkigt att det är så många som är felnamnade ute i handeln:( Ibland går det ju att få rätt namn men det är svårt. Ha det gott/Monne

Kerstin Alvesson sa...

Håller med Monne, den sista är köpt från odla och skulle vara mer åt det blåa hållet. Totalt fel så det var lätt att se att den var felnamnad. Ha det. // Kerstin

trädgårdsdrömmar sa...

Så många vackra dagliljor du har samlat.Tycker det är en tacksam blomma att ha i trädgården.Ja det är många saker att göra nu.Har börjat gräva och rensa i trädgården.Och flyttar och tar bort.Ha det gott.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Dagliljor är verkligen sensommarens primadonnor.
Precis som du har jag börjat samla in lite fröer men har inte orkat med så många som jag brukar.
trevlig helg
Birgitta