söndag 6 juni 2010

Underbar tid

Efter nästan en månads uppehåll är det så äntligen dags för mig att skriva några rader. Maj blev så stressig och rörig att jag knappt hann med mig själv. Nu hoppas jag att juni ska bli lite mer normal så att jag även ska få tid att skriva några små rader i min blogg.

Nu är det verkligen en underbar tid på året. Det är så grönt och fint och jag har massor med blommor som blommar i rabatterna. Solen har denna vecka flödat och det är en annan sak som vi här inte varit vana med innan i år.

Maj var rent bedrövlig vädermässigt. Jag hann inte med något i min trädgård och alla inköp bara hopade sig i garageinfarten. För inköp blev det... massor... Det var växtmarknad, trädgårdsresa till Danmark, jag handlade på torget, fick leverans från Boel på Öland (B'Ströö) och så stod det en del kvar från när vi hade Peter Korn på besök i STASS. Totalt har det blivit runt hundra krukor med olika växter.

Nu i juni har jag äntligen tagit tag i allt. Jag har denna vecka planterat ett tiotal olika växter varje kväll. Dessutom har jag rensat lite ogräs på olika ställen som varit extra bedrövliga, lite punktinsatser här och där.

Idag ska det bli en heldag i trädgården är det tänkt (bara lite frukost först så är jag redo). Jag ska försöka gräva en ny rabatt där flera av mina nyinköpta växter ska stå. Jag räknar inte med att hinna med så mycket i trädgården nästa vecka, mycket på jobbet (bland annat ska jag till Stockholm ett par dagar) och så är det STA riksmöte i Blekinge till helgen. Då ska jag dit. Det blir mitt första riksmöte.

Bilderna som jag visar idag kommer från mina stenpartier, där är en hel del blommor i farten nu.

Bild 1 - Arabis androsacea
Bild 2 - Gentiana acaulis
Bild 3 - Papaver burserii
Bild 4 - Draba ramossissima
Bild 5 - Iris punila v laced lemonade









4 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Vilka tjusiga bilder, kul att du skriver ner namnen!
:)

Unknown sa...

Skönt att du är "back in business"! Har saknat dina inlägg. Kommer snart med några bilder på torparrosor på min blogg och du är säkert en av dem jag hoppas ska kunna hjälpa mig med namn! Ha det gott så länge,
Charlotta

Kerstin Alvesson sa...

Charlotta, vad snällt av dig. Självklart ska jag kolla dina torparrosor, ser med spänning fram emot ditt inlägg.
Tigris, roligt att du uppskattar att jag skriver namnen.

Anette sa...

Den där irisen fick mig att le!
/Anette