fredag 7 maj 2010

Dahliorna i jorden

Äntligen har jag kommit så långt så jag i veckan har fått ner mina dahlior i jorden. Jag har dem (cirka 30) alla planterade i två kallbänkar. I den ena går färgnyanserna i gul-orange och i den andra är de i röd-vit-rosa. Jag vet att det säkert är många som undrar om jag menar att jag planterat dem i kruka men så är inte fallet. Jag har lärt mig sedan barnsben att dahliorna ska i jorden den första maj. Det sa alltid min mormor och så skedde också oavsett väder. Ett år snöade det men vad gjorde det för mormor. Hon grävde ändå ner sina dahliaknölar i jorden denna dag. Jag har som min mor och syster litat på min mormor genom åren. Visserligen fick jag inte ner knölarna den första maj utan några dagar efter men nere i jorden är de. Visst kan det komma att bli frost men det har ändå lyckats varje år och jag hoppas att det ska gå bra i år igen.

Nu i helgen är jag tveksam till att det blir något fixat i trädgården. Idag regnar det smått men framförallt är det nästan storm och kallt. Det känns inte som om sommaren är på väg. Snarare att man vill sitta i soffan med filt om sig, brasan tänd och dricka te. Jag som har så mycket att göra ute i trädgården och hade hoppats på en full trädgårdsdag imorgon men så lär det nog inte bli. Vädret verkar inte bli bättre imorgon. Det ska fortsätta att vara som ruggig höst.

Lägger med några bilder på hur dahliorna förhoppningsvis kommer att bli till sommaren.



4 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

ja jag håller med dej om att man vill kura i soffan en dag som denna.Kallt blåsig och regn.Har varit ut i växthuset och tänt en massa värmeljus,och så tog jag in frösådderna av Basilika.De trivs ju inte när det blir så kyligt som det var nu.Ha det gott.

Unknown sa...

Oj, vilket bra tips! Ska genast för in det i min trädgårdskalender. Vi bor ju lika breddgrader, så jag tänker gräva ner mina direkt nu i helgen! Fast bara de som inte jag krukat in förstås. Men jag kanske skulle våga ställa ut dem i växthuset?
Vad vackert det blev i dina kallbänkar:)
Ha det gott i höstrusket,
Charlotta

Annika Christensen sa...

Underbart... vackert..
Så synd att mina sniglar älskar dahlior.
Annars hade jag också haft dahlior.
Kanske skulle göra några bänkar.. vilken bra ide.Det är kanske lite svårare för sniglarna att hitta dit då??
Annika

oumberligating sa...

Kanske ingen vits, men jag försöker igen! (ler)
Vadå kanske "vän av ordning" undrar?
Jo, att "flörta" lite med de tuffa och ibland hårdnackade men underbara trädgårdbloggarna!
En härlig jordnära grupp människor som man inte kan lura in på sin blogg hur som helst, att sedan locka till en kommentar kan vara en omöjlighet!
Fast de gånger, det fungerat, så brukar ljuv musik uppstå och en härlig symbiös mellan klorofyll och galenskap uppstår!
Ibland får jag uppmuntrande kommentar typ "Tack, fin blogg, men inget för mig" eller "det var det fräckaste, fy, vet hut vilken hemsk blogg", ja, det är inte lät att vara människa inte, Kalla sig Vikingahövding på sin blogg och gilla växter och påta i jorden kanske en omöjlighet, men jag försöker förena det omöjliga!
Sitter idag och tittar och njuter av alla fina "växt/trädgårdbloggar" som finns, skriver en rad på en del som din, där jag riktigt känner doften av vår, liv och livsbejakande!
Ja, som sagt, en slags hälsning ifrån en som kallar sig Ulv Röde!
PS:Ibland när det är fest så äter jag tulpaner!