tisdag 2 mars 2010

Bifera-gruppen

Idag skiner solen, det är mars månad och våren är helt klart på väg. Det är sådant som gör att jag blir alldeles varm inombords och lycklig. Äntligen är snart denna kalla vinter över.

Rosorna är visserligen inte de första blommorna som kommer men de kommer förr än man anar. Idag ska jag visa bilder på två olika rosor från bifera-gruppen eller höstdamascenerrosor som de också kallas. Detta är rosor som remonterar och som regel doftar mycket.














Denna första ros är 'Rose de Recht', en vacker ros som kräver en bra plats. Jag hade den först på en plats men där trivdes den inte men efter att jag flyttade den till en mer fri och soligare plats blommar den mycket och har blivit betydligt kraftigare. Det är en ros som blir drygt metern hög.

'Quatre Saisons' (fyra årstiderna) är en ros som blir en dryg meter hög och doftar gör det rejält från de ljusrosa blommorna. Det är helt klart en mycket vacker ros även om den ännu efter ett par år hos mig inte hunnit bli så kraftig.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja, RdR är en underbar ros, lättälskad. Trots att jag gillar återblommande gammeldags rosor så har jag inte 'Quatre Saisons'. Det måste ju åtgärdas eller hur! Bilden du har på fru Carriere är bara för underbar!