söndag 7 mars 2010

Fröer och frösådder

Äntligen blev jag i fredags färdig och planterade mina sista fröer. Det var de som jag ska ha inne under växtlampor. Alla som ska vara ute och gro till våren står redan där ute och vänter. Problemet är bara när våren kommer, med den mängd snö som fortfarande finns kvar kan man ju undra om det någon gång blir vår. Inne har det i år blivit 16 olika sorter och ute har jag sedan tidigare 82 olika sorter igång. Sedan står det en hel del kvar ute sedan förra året som jag aldrig hann skola om eller inte ens grodde förra året. Hoppas de kommer igång i år i stället.

Det är roligt att ha lite frösådder igång inne. Trots att det bara var två dagar sedan jag fick dem i jorden har jag hunnit springa förbi och kolla om det hänt något flera gånger. Det är liksom en del av tjusningen med det hela, att komma ner på morgonen och kika om det hänt något, så spännande.














Trots att jag har sått en hel del och gett bort mycket har jag fröer kvar som jag inte ska använda. Jag har gjort en liten frölista och om någon är intresserad är det bara att kontakta mig så delar jag gärna med mig, keralv&gmail.com ändra & till @.

Frölista
- Aconitum volubile
- Aconitum x cammarum
- Aquilegia vulgaris, frö från blå sort (se bild nedan)
- Clematis fusca
- Clematis sp, frösådd klockformad (se bild nedan)
- Gentiana septemfida
- Phytolacca americana
- Hibiscus, ljusgul ettåring
- Vallmo, ettåring i lila nyanser
- Ringblomma

Frölistan finns även till vänster i listan bredvid detta inlägget.



5 kommentarer:

Christina sa...

Visst är det spännande med frösådder. Jag har också det mesta utomhus, men nu några inomhus också. Jag går också och kollar i krukorna många gånger per dag.
Ha en bra kväll!
/Christina

Hjärtat Mitt sa...

Jag är inte riktigt klar med fröerna än. Ska så Mickes träd och de som ska stå inne. Men jag får nog vänta tills vi har varit iväg och åkt skidor. Vill ju inte att krukorna ska torka ut.
Annars gör jag likadant, springer och kollar om det händer något :)

Kram Mari

Camilla sa...

Jo men så är det jag kollar också varje dag...ibland går det snabbt! Roliga sorter du har att vänta på ser jag! Jag har också sått en del Primula men det är bara de vanliga auriklerna som grott än, men de gillar jag också.

Anette sa...

Fin blå akleja!
Här sås det lite då och då. Imorse blev det några till. Snart är marsfröna avklarade.
/Anette

Kerstin Alvesson sa...

Anette, vill du ha frö till den blå aklejan kan du bara lägga ett mail till mig.