onsdag 17 mars 2010

Fler myskrosor

Nu minskar snön för var dag som går och igår på nyheterna sas det att det ska bli mildgrader och även regn under de närmaste dagarna. Nu ska väl äntligen majoriteten av den där snön försvinna. Jag vill kunna börja ta mina morgonpromenader runt huset när jag kollar om något nytt har hänt. De är ljuvliga.

För ett par dagar sedan visade jag bilder på tre av mina myskrosor. Idag tänkte jag visa fyra till som också de alla antingen blommar kontinuerligt eller remonterer.

Till att börja med har vi 'Queen of the Musk', en ros vars blommor skiftar i ljusrosa till vitt. Det är en klasblommande ros men av någon anledning har jag inte lyckats fånga detta på bild. Jag får se till och bättra mig till sommaren. Den bli runt 1,5 meter hög och har ett ganska tätt växtsätt.



Detta är 'Buff Beauty', en ros i gula nyanser. Den doftar gott och ska väl normalt bli mellan 1 och 1,5 meter hög. Tyvärr har den inte blivit det hos mig utan där den först var placerad drabbades den rejält av svartfläckssjuka. I somras flyttade jag den till en plats som var betydligt skuggigare men jorden på denna plats var nog egentligen bättre. Detta tyckte den om för sjukdomen blev den i stort av med och den blommade på denna plats fint. Däremot har den väl inte riktigt satt fart på höjden, vi får se vad som händer till sommaren.

'Prosperity' är en vit ros som jag köpte in för två somrar sedan, tyvärr har den inte riktigt satt fart ännu. Jag flyttade den i somras och hoppas att den ska trivas bättre på sin nya plats. Förhoppningsvis blir sommaren 2010 den tid då denna ros satte fart rejält och visade fler av sina skira blommor för mig än föregående år. Normalt ska den bli runt 1,5 meter hög (i alla fall enligt de rosböcker jag tittat i).

Slutligen vill jag visa 'Robin Hood', en klasblommande ros med riktigt rosa små blommor. Även denna blir runt 1,5 meter enligt litteraturen men min har inte blivit så stor. Jag har haft den några år nu. Fast det spelar ingen roll för den är fin där den står mitt i en rabatt ibland olika perenner och andra rosor.

1 kommentar:

Hjärtat Mitt sa...

Älskar dina rosinlägg!
Blir så sugen på fler.
Måste varje år köpa minst en ny ros.
Så är det bara :)

Kram Mari