söndag 28 februari 2010

Albarosor

Söndag och förtfarande mildväder. Snön smälter kanonsnabbt och det är verkligen inspirerande. Jag känner verkligen att våren är på väg. Snart har det försvunnit så mycket snö att man kan börja titta efter snödroppar och andra saknade skönheter.

Varför inte en sådan dag ta chansen och visa ytterligare två rosor. Idag är det fråga om Albarosor, en mycket gammal rosgrupp. De kallas också för jungfrurosor. Detta är rosor som blommar en gång på sommaren.

Till att börja med har vi här 'Alba Maxima' eller som den kallas på svenska vit bondros. Denna har jag fått som ett rotskott av min mor som i sin tur fått ett skott från sin mor. Min mormor hade underbart mycket blommor och när jag tänker på henne får jag helt klart inspiration till att hålla på med mina växter. 'Alba Maxima' kan bli 2,5 meter hög och lika bred, min är inte där ännu m,en den växer för varje år. Med tanke på att detta är den enda växt som jag har som kommer från min mormor betyder den något alldeles extra för mig.

Detta är 'Königin von Dänemark'. Det är en rosa albaros. Man skulle kunna tro att alla rosor i denna grupp var vita med tanke på namnet alba men det finns även några rosa. Denna ros blir runt 1,5 meter hög.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Visst Kerstin är alborna en underbar grupp! Mmmmm, för färg, doft och form.

Christina sa...

Jättefina rosor! Jag har en gammal vit buskros, som liknar din vita. Vet inte hur gammal den är. Den kommer från min mans föräldrahem. Den doftar underbart
/Christina

Renate sa...

Alba är underbara rosor jag tycker mycket om denna rosgrupp.Alba Maxima har blivit väldigt stor här och jag ska klipper in den till en hanterig buske.