torsdag 25 mars 2010

Fler Austinrosor

Idag har det varit en helt underbar vårdag, solen har flödat och temperaturen har gått över 10 grader till och med i skuggan. Vad kan då passa bättre än att få njuta av några rosor. Vi närmar oss tiden när vi ska få se dem i verkligheten.

Jag tänkte idag visa bilder på ytterligare fem Austinrosor, alla i nyanserna gul eller orange. Det finns så otroligt många sorter och av någon anledning står jag ofta och håller i en Austinros när jag kommer till någon butik som har sådana.

Vi börjar med 'Crown Princess Margareta'. Det är en ros som blir runt 1,5 meter hög. Jag har haft den nu i tre säsonger och den växer väl sådär hos mig. Det är inte en av mina favoriter men den förtjänar ändå en plats i trädgården.

Nummer två idag är 'Crocus Rose', en ljust gul ros. Denna har jag bara haft någon säsong ännu så jag vet inte hur den kommer att vara i längden. Den blir drygt metern hög.

'Lady Emma Hamilton' är också det en ganska ny bekantskap för mig. Hon blir drygt metern hög och jag tycker mycket om dessa blommorna.

'Morning Mist' är en ganska ovanlig Austinros på så sätt att den är enkelblommande. Det är inte denna fluffiga blomma som Austinrosor brukar vara men jag tycker att denna ros är otroligt vacker. Den är hos mig nu efter tre säsonger åtminstone 1,5 meter hög så det är en ganska stor ros för att vara en Austinros.

Slutligen kommer här rosen 'Summersong'. Det är en ros som jag köpte i somras. Jag hittade den på TF i Göteborg och kunde inte släppa taget om den, bara måste ha den. Den doftar helt ljuvligt och blommorna är i mina ögon perfekta i formen. Eftersom blommorna är stora är de också tunga så det gäller att stötta den för annars är det svårt för de små och fina grenarna att klara av att hålla upp dessa blommor. Den blir också den drygt metern hög.

1 kommentar:

Tigris Predikantan sa...

Vad skall man säga? Allt för en "Lady"! *ler*
:)