fredag 14 januari 2011

Blommig fredag - Mönster

Fredag igen och tema på bloggen. Denna vecka ska det handla om mönster och det är ju ett tema som kan tolkas på så många sätt. Själv har jag valt lite olika bilder som kan symbolisera mönster.

På sensommaren var dottern och jag på Sofieros stora trädgårdsfest. Där var det verkligen ett fyrverkeri av olika färger, former och mönster. Pricken över i:et bland alla dessa färger, former och mönster var väl den stora blombuketten som var skapad framför slottet. Det var ett otroligt häftigt arrngemang och ett helt underbart mönster. På bilden framför blombuketten syns min dotter som är min egen största skatt.
 Det är inte bara blommor som har snygga mönster utan även buskar kan ha mönster. På bilden nedan syns Acer negundo 'Flamingo', en liten buske som verkligen har ett iögonfallande mönster.
Prickigt mönster är också något som kan finnas hos blommor och prickigt får hos mig symboliseras av denna orangeprickiga tigerliljan, Lilium lancifoilium.
Sist men inte minst har jag valt ut en bild på en blomma som blommar hos mig idag, alltså en inneblomma. Vad kan ha ett vackert mönster mitt i vintern om inte en brudorkidé.
Det var mina bilder som jag tänkte visa på veckans tema mönster. Vill ni se mer inlägg på temat mönster så gå in på Katarinas blogg Roses and Stuff.  Nästa veckas tema blir "övergiven" och vi får väl se vad jag kan komma på om detta ämne.

17 kommentarer:

Anette sa...

Söt blombukett sött prydd av din dotter.
Vackert mönster på lönnen! Den skulle jag vilja ha, om det gick.
Ha en fin helg!
/Anette

LindaLunda sa...

Härliga mönster... men vackrast var dottern!

Alen Trädgård sa...

Åh den blombuketten var ju något alldeles enastående ;) Ellen ser så söt ut framför;) Ska bli kul att ses i morgon/Monne

Eva Linnea sa...

Ränder, rutor, prickar & sköna färger. Naturen är fantastisk! Hälsa din egen lilla blomma också.
En skön helg önskar jag er. Kram Eva Linnea

Lisa sa...

Många fina mönster visar du, tänk vilken mångfald det finns i naturen. Flamingon är jättesnygg tycker jag. Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård

Louise sa...

Första bilden var ju helsnygg!! Cool buske.

Lotta 8`) sa...

Vilken bukett! Pampigt och jättefint, och med en liten prinsessa bredvid :)
Vi var på Sofiero för två år sedan och det var jättefint där, älskar vinhuset och Moas lilla trädgård.
Flamingobusken - ujujuj! Vem vill inte ha en sån raritet i sin täppa, undra var man hittar dem?
Trevligt inlägg med mönster i olika skepnader.
Ha en skön helg :)

Gunilla sa...

Fantastiskt fina mönster.
Asklönnen är ett träd som jag absolut måste skaffa mig.

ha en fin helg
Gunilla

Elinore sa...

Jag säger som många före mej, att 'Flamingo' är helt underbar, och en kommer nog hit så småningom, om jag hittar en till OK pris och har plats till den.
Hälsa Ellen från mina hulliganer.
/ Elinore

HelenJ sa...

Flamingo är underbar! Jag vet inte hur det är i Växjö, men här lite mer söderut blir den faktiskt ett träd....
Jag orkade aldrig gå in i blombuketten på Sofiero, var fullt nöjd med att beundra den utifrån. Fast jag kan hålla med om att Ellen är nog den vackraste blomman. =)
Ses imorgon!
Kram Helen

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Den buketten beundrade jag bara utifrån - ja, bara och bara. Verkligen fin. Naturen är fantastisk.
Trevlig helg
Birgitta

Britt sa...

Tjusgigt//Brit

Helen sa...

Hej Kerstin!
Supersöt tjej framför den enorma bukettten fylld av färg och mönster.
Har prövat 'Flamingo' men här växer den neråt.
Ha en trevlig helg!

IreneL sa...

Vilka härliga mönster-bilder!
Ha en fin kväll! / Irene

Anjas Hill sa...

Så vacker buketten är med en liten älva som förhöjer hela intrycket./Anja

Laila sa...

Den där lönnen var verkligen fin! Har faktiskt aldrig varit på Sofiero, en brist i minmallmänbildning onekligen!
Ha det gott!/Laila

Katarina sa...

Nu blev jag helt förälskad - den där lönnen...så ljuvlig!
Ha en skön söndag!