måndag 26 juli 2010

Tid för klematis

Nu är det verkligen klematisarnas tid ute. De blommar för fullt och trots helgen idoga regn, totalt 66 mm här hos mig i Växjö, är de fortfarande fina. Flera andra blommor måste jag idag ut och stötta men klematisarna är lika fina trots regnet. Det är helt klart ett plus för klematis enligt min syn, alltså att de klarar regn så bra. Andra blommor hänger och ser allmänt ledsna ut men inte dessa ståtliga växter. Visst kommer även andra blommor igen men en blomma som klarar regn så bra måste hyllas. Framförallt med tanke på att jag bor i en stad som det ofta regnar i på sommaren (denna sommaren har dock varit annorlunda eftersom vi i stort inte haft regn att tala om före helgens idoga regnande). Så jag kan bara avsluta denna lilla hyllning på ett sätt och det är HURRA för alla klematisar.

Här kommer några bilder på olika klematisar i min trädgård.

Bild 1 - 'Viola'
Bild 2 - 'Etolie Rose'
Bild 3 - 'Reiman'
Bild 4 - 'Margaret Hunt'
Bild 5 - 'Negritjanka'
Bild 6 - 'Jan Fopma'
Bild 7 - 'Fascination'
Bild 8 - 'James Mason'















1 kommentar:

Alen Trädgård sa...

Instämmer i hurrandet:)) Det är ett fantastiskt släkte och jag skaffar bara fler o fler:)) och av de du visar inser jag ju att det finns ännu fler som jag skulle vilja ha för jag har ingen av dem:)) Ha det gott/Monne