onsdag 20 januari 2010

Några till rugosor

När det snöar och samtidigt blåser ute är det skönt att sitta inne och drömma om sina rosor och vad som kommer att visa sig till sommaren. Även idag är det rugosarosor som jag valt att presentera. Det är de sista rugosorna som jag tänkte visa. Visserligen har jag några sorter till t.ex. 'Schneekoppe' men jag hittade inga bra bilder. Alla dessa rosor som jag visar idag är mycket blomvilliga och de visar verkligen det hela sommaren.

Till att börja med har jag valt några rosor som är mycket lika. Det som skiljer dem åt är väl framförallt färgen.














Denna första är den s.k. nejlikrosen, F'.J. Grootendorst'. Det är en ros som blir omkring 1,5 meter både på höjden och i omkrets. Efter ett par säsonger har den inte blivit så stor hos mig men jag tycker om den ändå.














Här har vi en ros som är mycket lik den förra förutom i färgen. Denna är mer ljusrosa. Det är 'Pink Grootendorst'. Det är väl från början egentligen bara en mutation av 'F.J: Grootendorst'. Båda dessa rosor har alltså mycket likt växtsätt.

Detta är rosen 'Signe Relander'. Även denna är mycket lik 'F.J. Grootendorst' och avviker endast med färgen som är betydligt mörkare, karminröd.

'Fimbriata' är även denna en fin rugosaros med fransade kanter på kronbladen. Denna är mycket ljusrosa och blir runt 1,5 meter i omkrets. Rosen har ett ganska glest växtsätt men hos mig står den i en rabatt med perenner och det funkar kanonbra.

Som avslutning idag kommer här två bilder på rosen 'Hansaland'. Det är en riktigt röd fin och frisk ros som jag helt klart vill rekommendera. Den blommar fint hela sommaren.

Inga kommentarer: