torsdag 24 maj 2012

Underbara värme

Nu har vi verkligen fått en underbar värme. Även om jag inte orkar hålla på lika mycket i trädgården så njuter jag av att värmen äntligen har kommit. Det är underbara kvällar och det är skönt att vara ute länge. Idag har jag klippt på mina rosor, buskar och annat som jag inte kunde fixa innan utan som jag nu märkt att de inte varit så snygga efter vintern. Nu ser det bra ut i alla fall. Sedan har jag också börjat plocka ihop lite växter inför lördagens växtmarknad i Blädinge utanför Alvesta. Fast det är jag inte klar med utan det får jag fortsätta med imorgon kväll när jag kommer hem från Stockholm.

Jag kämpar ju just nu med att få min trädgård i så god ordning som det går inför starten av Drömrundan den 2 juni, bara en dryg vecka kvar. Nästa vecka är tänkt att gå till rensning och söndagen till att kantskära rabatter. Det känns som att jag har koll på allt som måste göras.

Här kommer lite bilder på olika växter som blommat hos mig under den sista tiden, vissa blommar fortfarande.
Schizocodon intercedens, fransklocka
Actaea pachypoda, vit trolldruva
Androsace x marpensis
Erythronium citronella, hundtandslilja
Glaucidium palmatum, lunddocka
Primula denticulata 'Alba', vit bollviva
Rhododendron williamsianum 'Gartendirektor Glocker'
Trillium chloropetalum giganteum

2 kommentarer:

Inger R sa...

Lyckliga du som har koll på allt som skall göras, det har inte vi. Behöver minst ett par händer till. I morgon skall jag plocka samman växter till växtmarknaden på Bergianska Trädgården (ligger lite närmare än Blädinge). På söndag åker jag ensam upp med några lådor till Trostorp, hembygdsgården där trädgårdsföreningen har sticklingsmarknad. Ännu återstår en del rensning och en del rabatter väntar på täckbark, förodlade grönsaksfröer skall planteras och rosengården har vi knappt rört.
Jaja, det brukar fixa sig, håller tummarna för att Bosse blir fri från sin förkylning snart så vi kan hjälpas åt.
Glömde: sisådär tio meter kallbänk behöver också gås igenom.

Skaparglädje sa...

En härlig tid nu när det börjar blomma i våra trädgårdar.