lördag 5 maj 2012

Underbar trädgårdsdag

Idag har jag haft en perfekt dag i trädgården. Solen har strålat från en blå himmel men vindarna var inte så varma men vad gör väl det när man har fullt upp. Jag tyckte det var en perfekt temperatur för trädgårdsarbete.

Jag började dock dagen i mitt uterum. Där blev det fönsterputsning och en hel del plock innan jag kunde bära upp mina pelargoner från källaren. Nu står de dock där fortfarande lite taniga men det ska nog bli bättre nu när de får komma ut.
Efter jag fixat i uterummet så var det dags att gräva bort min rad med jordgubbar. Fast det var egentligen inte så många jordgubbar utan mest kirskål. Innan jag grävde bort dem var det en 3 dm remsa mellan gräset och täckbarken vid mina bänkar. Det såg bara för bedrövligt ut. Nu är det borta och sedan har jag lagt på duk och fyllt på med täckbark. Sedan satte jag dit några lådor med växter som jag krukat in till kommande växtmarknad och Drömrundan. Jag tycker att det blev bra, det blev liksom lite lugnare.
 Efter jag sedan grävt upp och krukat in ännu fler växter tog jag tag i stenen runt mitt gamla stenparti. det var fullt av gräs och annat ogräs. Det var många år sedan jag rensat detta. Nu ser det ut som nytt. Inget gräs finns bland stenen utan det är en klar gräns mellan gräsmattan och stenaprtiet.
Jag är faktiskt riktigt nöjd med vad jag hunnit med idag. Imorgon är det dags för bussresa till öppnandet av Råda Säteri och därefter Peter Korns trädgård. Det ska bli riktigt skoj och efter en heldag i trädgården passar det bra med en bussresa.

Solnedgång är härligt så här års. Det känns verkligen rogivande och så kan jag verkligen njuta nu när jag slipper myggen. Jag hoppas arr det är fler som har kunnat njuta av det underbara trädgårdsvädret som varit idag.

5 kommentarer:

Inger R sa...

Skada att sjukdom hindrade oss från att åka på Nordlördagen o invigningen av Gerbianska, annars hade vi setts i morgon. Vi har en idé om att kombinera STASS växtmarknad med en avstickare till Gotland så vi kanske ses i Blädinge i alla fall.

Berit sa...

vad har du kantat ditt stenparti med, det var så fint!
Ha en underbar helg!!

Kerstin Alvesson sa...

Inger, vad roligt att ni kanske kan komma på växtmarknaden.
Berit, jag har bara lagt lite duk och sedan singel runt stenpartiet.

//Kerstin

Skaparglädje sa...

Jag har också varit i trädgården, blåst har det gjort men man jobbar sig varm, eller hur.

Mias Trädgård sa...

Hej, vad fint du har gjort! Gillade verkligen lådorna till småttingarna! Och vad långt allt verkar ha kommit hos dig!!! Ha en fortsatt fin helg! :) Mia