tisdag 14 juni 2011

Trädgårdsresa

I lördags var jag på bussresa till tre olika trädgårdar runt Varberg och en plantskola. Det var STASS som arrangerat resan. Jag kan bara konstatera: åååhhh vad mycket fina trädgårdar det finns.

Den första trädgården vi besökte var Leif och Christina Fryles trädgård inne i Varberg. Det vara bara Christina hemma som visade oss runt. Leif var och jobbade.En av Christinas första kommentarer var nu gäller det att akta sig för Kerstins kamera för annars hamnar man på hennes blogg. Med en sådan kommentar så kan jag ju inte låta bli..... Här kommer fyra bilder från deras underbart vackra trädgård och på den första har vi ägarinnan Christina själv. :)



Den andra trädgården var Lena Thuressons trädgård i Väröbacka. Det var en helt annorlunda trädgård. När vi kom dit stannade vi bussen på gårdsplanen och när vi gick ut ur bussen såg vi ingen trädgård, många var vi som då undrade var vi hamnat. Men efter att vi gått en liten bit kom vi helt plötsligt in i ett område som var helt fantastiskt. Lena hade alltså inte sin trädgård vid huset som de flesta av oss har utan en liten bit ifrån där hon kommit fram till att det var gynnsamt med en trädgård. Det hade hon verkligen rätt i eftersom allt växte och frodades och var rejält stort. T.ex. såg jag några Primula som var mer än dubbelt så stora som liknande i min egen trädgård. Här kommer fyra bilder från Lenas fina trädgård.




Efter lunchen var det dags att åka till dagens plantskola. Det var Derome kryddor & perenner. Det blev en hel del inköp gjorda där och det blev dags för busschauffören att börja fundera på hur packningen skulle göras på bästa sätt. Det var första gången denna chaufför körde oss och han visste inte hur duktiga vi är på att handla.

Sista trädgården för dagen var Kerstin och Per Stawåsens trädgård i Stamnared. Detta var en trädgård som var lummig och fylld av olika träd och buskar framförallt. Innergården var dessutom alldeles underbar. En sådan skulle jag vilja ha. Här kommer några bilder från denna trädgården.




När vi väl kom hem efter 14 timmar så var jag helt slut. Framförallt mentalt för det hade blivit så mycket olika intryck så hjärnan behövde vila. Att vi fick se så fina och samtidigt så olika trädgårdar var verkligen roligt. Det var en helt pefekt resa enligt min smak.

Söndagen ägnades åt plantering av nyinköp. För visst blev det sådana för mig också. :)

4 kommentarer:

Berit sa...

Verkar ha varit en helt underbar trädgårdsresa.Att få vandra i andras trädgårdar ger en både glädje och framför allt så får man alltid med sig något nytt med sig hem, nya idéer och nya måste-ha plantor:)
Ha en underbar dag!!

Christina Fryle sa...

Ja, jag borde aldrig ha sagt något ;-) Härligt att ni hade en fin resa. Det var så trevligt att ha er här.
Christina

Alen Trädgård sa...

Haha, ja sådana kommentarer förpliktigar ju eller hur;)) Verkar ha varit en fantastisk resa med så fina trädgårdar att besöka. Du får skriva sedan och tala om vad du har köpt. Ha det gott/Monne

Elinore sa...

Jag önskar verkligen att jag hade haft möjlighet att följa med. Det verkar ha varit en underbar dag.
Jag var i Väröbacka 2005 och det verkar ha ändrat sej jättemycket på den tiden. Hade varit kul att se den trädgården igen. Men jag håller med om att man undrar var trädgården finns när man stannar med buss på gårdsplanen...
Ha det gott // Elinore