onsdag 20 juli 2011

Besök hos mina föräldrar i Olofström

Nu är jag nere hos mina föräldrar i Olofström och har det bra. Här är det lugnt och skönt och det enda jag kan göra är att koppla av, bra. Även min syster med familj är här så vi är många men det är lugnt ändå. Många sitter med en bok och har det bra. Det gör jag också en stor del av tiden. Det enda jobbiga är att jag vaknade med någon slags ögoninfektion idag, irriterande. Det är bara att hoppas att den försvinner snart.

På förmiddagen har jag gått en sväng i deras trädgård och tagit lite bilder. Det är en hel del som blommar här nu. Visserligen har de inte lika mycket växter som jag men det är inte svårt att se var jag fått mitt intresse ifrån. :)

De två första bilderna visar två olika rosor som blommar nu. Den första är 'Elmshorn' och den andra är 'Queen Elisabeth'.

 Mor har många stockrosor, Alcea rosea, i olika färger.
Visst är dett en fin japansk dvärgpil, Salix integra 'Hakuro nishiki'.
 Höstfloxen är i full blomm, Phlox paniculata.


 Mor har en rabatt full med funkia (Hosta) på en slänt. Det är snyggt med stora områden med funkia tycker jag.
På ena sidan finns en riktigt stor rabatt med rugosarosor (vresrosor). Jag vet att det är mycket jobb med att klippa och hacka denna rabatt men nu är den helt ljuvlig för nu blommar det för fullt och är vackert.
I en kruka har de en stor Iochroma australe som de lyckats övervintra i många år. Visst har den söta små blå blommor.

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vad härligt att kunna sitta och koppla av med en bok :) Det är säkert väldigt trevligt för dina föräldrar att ha sina flickor hos sig ett tag och få skämma bort;) Fin trädgård verkar de ju också ha så att du inte längtar hem för mycket:) Ha det gott/Monne

Unknown sa...

Åh, så mysigt det låter! Hoppas du kommer härom också snart:)
Kram!

Laila sa...

Fräscha och välvårdade växter! Din mor verkar satsa på mycket av samma sort för massverkan, det är fint tycker jag. Hälsa henne!
Ha det gott!/Laila