tisdag 22 februari 2011

Brazos Bend State Park

Idag har vi varit på utflykt. Vi åkte till en nationalpark söder om Houston, Brazos Bend State Park. Det är en nationalpark med ett för mig som svensk lite annorlunda djurliv. Nationalparken ligger precis bredvid floden Brazos river. Här finns en hel del fåglar (cirka 300 arter) och sköldpaddor men framförallt så finns det mycket alligatorer. Man räknar med att det finns omkring 300 vuxna alligatorer i parken. Vissa dagar kan det vara svårt att se dem och andra dagar kan man se många. För mig var det alldeles tillräckligt idag. Jag har sett fler idag än jag kommer att se under resten av mitt liv.

Inte bara djurlivet är fascinerande i denna park utan växterna är också speciella.  Framförallt var jag fascinerad av ekarna som var magnifika. Även utan bladverk kunde jag man se hur vackra de var. Det var väl framförallt eken Quercus stellata (post oak) som var extra speciell. Men det fanns även andra eksorter.

Här kommer en bilkavalkad från dagens besök.






Som ni säkert kan förstå var det en häftig upplevelse att vandra runt i denna nationalpark. Så häftiga djur och så en natur som kändes som förtrollad. Vill ni veta mer och parken så har de en hemsida, http://www.brazosbend.org/ .

4 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Kul att få vara med om så mycket. Ja antar att ni inte kände för att bada där i parken:)) Hittade du några ekollon som ramlade ner i din ficka? Ha en fortsatt underbar semester/Monne

Kerstin Alvesson sa...

Monica, inga ekollon tyvärr. Tänkte inte över huvud taget på det, tror i och för sig inte att dessa ekarna skulle vara härdiga hos oss.

Ha det gott, Kerstin

Anonym sa...

Ser ut som ni hade en toppendag! ni såg många alligatorisar! hoppas ellen tyckte det va skoj! :) kram kram kusinen

Eva Linnea sa...

Hääääftigt i kubik! Vad krokodiler är fula! De ser så lömska ut. För min del tittar jag helst på alligatorer genom glasgaller. Tänk vilken park nu har sett och vilken semester ni har!
En stor kram från Eva Linnea