onsdag 9 februari 2011

Årets första växtinköp

Idag har jag varit på torget här i Växjö och gjort årets första växtinköp. Det handlar inte om en blomma som jag ska ha inomhus eller någon lökväxt som jag sedan kan plantera ut utan jag menar en växt vars primära syfte är att den ska planteras i trädgården. Det är en julros, Helleborus orientalis, som stod där hos en handlare på torget och jag riktigt kände hur blomman skrek mitt namn och sa att den ville följa med mig hem. Det fick den göra till ett pris av 75 kronor. Jag är hur nöjd som helst med mitt inköp. En jättestor och kraftig julros för bara 75 kronor, kan man vara annat än lycklig.

Nu ska det ju bli snöstorm så jag har inte tänkt att plantera den ute direkt utan den ska få stå och pryda mitt uterum tills det blir bättre väder och lämpligt att plantera ut den.

Blomman är så vacker tycker jag. Jag hoppas att ni tycker detsamma.

7 kommentarer:

haspet sa...

Vilket kap! Förstår att du inte kunde låta bli att ta hand om den. Den är verkligen jättefin. Har ingen julros vid stugan ännu men det måste bli ändring på det. Ha en fin dag.// Peter

Alen Trädgård sa...

Åh vad fin den var! Undrar varför inte jag hittar sådana fynd? Jaja, inatt och fortfarande i denna stund snöar det:( det är dock plusgrader så förhoppningsvis töar det bort fort. Ha det gott/Monne

trädgårdsdrömmar sa...

Det där var ju ett toppenfynd.Och vilket bra pris.Ska försöka få tag på lite fina julrosor senare i vår.

Eva Linnea sa...

Jättefin! Mina ser för bedrövliga ut, men än dröjer det innan jag kan slänga ut dem och bli av med dom inomhus. Vilken pellisodling du har! Kram från Eva Linnea

Renate sa...

Vilket fynd du gjorde,så snyggt den är.Hade jag hittat en sådan fin för bara 75:-hade den följd med mig hem.Grattis från Renate i Hylte!

Anette sa...

Den hade jag inte kunnat låta bli att köpa!
De enda julrosor som lokala blomsterhandeln har år från år, är de i vitt. För mångdubbelt det du fick betala.

/Anette

Maria Berg sa...

Den var vacker - ett bar första köp i år! MB