onsdag 17 oktober 2012

Höst i trädgården

Nu i oktober har verkligen hösten tagit över i trädgården. Överallt har löven fått höstfärger och en del har redan fallit av. Efter förra veckans frostnätter har allt som inte klarar frost blivit svart och ser ut som lik. Ja just nu ser det mest rörigt ut i min trädgård och inte blir det bättre av all våtarv som frodas och är grön på alla platser där det finns jordytor som inte är täckta av växter. Suck, jag kan ju fundera över om det ska vara några fria jordytor när de ändå bara fylls av våtarv hela tiden. Jag hinner inte med att rensa allt.

Det finns dock små ljusglimtar i trädgården som fortfarande är värda att fotografera.Den första blomman jag vill visa är en julros som börjat blomma. Det är första gången som jag ser den blomma och gissa vad den är dubbel, helt vit och dubbel, så snygg.

En annan blomma som visar sig från sin vackraste sida nu är höstgentianan, Gentiana sino-ornata, så ljuvlig den är när solen tittar fram och blomman visar sig från sin vackraste sida.
På en del ställen syns också tidlösan (Colchicum) att blomma. Här kommer bilder på båda den vita och den lila fyllda.
 Det finns även en hel del rosor som fortfarande blommar på. De får idag representeras av den röda rosen 'Golden Eye'
Några senblommande stormhattar (Aconitum) håller fortfarande på att blomma.
Fast förutom dessa så ser det mest bedrövligt ut. Här kommer två bilder som får symbolisera denna röra som jag har.

Så har jag det nu. Till helgen kanske jag börjar ta tag i min trädgård och börjar skapa ordning inför vintern men det är inte säkert. Vi får se vad som sker.


3 kommentarer:

Northern Shade sa...

You are so fortunate to have Helleborus in flower now. Mine don't start until April. The pretty white double is lovely, and very showy.

Aconitum are great, as its nice to have some tall blooms in the shade as this time of year.

trädgårdsdrömmar sa...

Så dina Julrosor har också tagit fel på årstiden.Så vacker den är.Och Tidlösa är inte dumt att ha.Ha en fin kommande helg.

Alen Trädgård sa...

Vilken vacker julros!! Här blommar också Aconitum och tidlösa, min tidlösa är tyvärr av den där sorten som ligger som rosa disktrasor i rabatten;( Ha det gott/Monne