söndag 19 februari 2012

Frösådderna igång

Nu har jag fått ner alla årets fröer i jorden. I år har det blivit 74 olika sorter som planterats. Vissa står ute och väntar på att få gro till våren (förhoppningsvis, det kan bli en längre väntan än så). Majoriteten har jag dock låtit stå kvar inne i år. Det är alltid svårt att hinna med ute när våren kommer så jag skulle gärna pyssla med lite inskolning inne innan utesäsongen sätter igång. Så i år hoppas jag på att fler sorter ska gro inne. I alla fall tänkte jag i år testa denna varianten.

Jag har de flesta sorterna under lampor i källaren.

Vissa har redan grott. När jag kollade idag kunde jag konstatera att det var 13 olika sorter som grott. Här kommer bilder på två olika som grott.

Erigeron pygmaeus
Townsendia alpigena
Det är roligt med frösådderna nu. Varje dag står jag där och tittar om någon ny sort kommit upp, lika spännande varje gång. Att lite små gröna blad kan göra en så glad. :)

6 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Ja man måste nosa upp dom.Då blir dom lite nyfikna och kommer upp.Kram

Ulrika sa...

Jag är imponerad, 74 sorter var inte dåligt
Lycka till med dom//Ulrika

Helens trädgård sa...

Ja, det är så trevligt att kolla sådderna flera gånger varje dag för att se vad som har grott :=)

Det är bra att det kan gro inne redan nu för det är precis som du säger mycket som ska göras under våren, svårt att hinna med allt.

Även hos mig har det börjat gro i några krukor med perennfrön bla. Syneilseis palmata, Primula florindae x secundiflora :=)

Härliga bilder!

Önskar dig en fin avslutning på helgen!

Blomkärringen sa...

Härligt när det dyker upp små gröna blad! (:D Jag är riktigt usel på frösådder, men någon gång ska jag... lite tomater blir det i allafall så småningom.
Ha det bra!

Eva Linnea sa...

74 sorter! Det var inte dåligt det!! Visst blir man förundrad när man ser de små bladen komma upp och veta att somliga kommer att bli gigantiska eller vackra eller nå´t till våren /sommaren. Naturen är magisk.
Kram från Eva Linnea

Berit sa...

visst är det kul att stirra upp fröna:)
Ha en alldeles underbar vecka!