onsdag 26 oktober 2011

Höstrusk

Ute är det mörkt men jag hör hur det vinden viner så det måste blåsa rejält. Det känns riktigt ruggigt. Det är skönt att vara inomhus och kura under en filt. Nu är det tid för att njuta av en god bok under en filt och ha tända ljus. På trappan står ljuslyktorna framme. Visserligen har jag inte tänt dem idag (det är morgon) men ikväll kanske det blir av.

I och med att det blåser så mycket ute så lär löven ramla fort från träden. Jag hoppas att en stor del ramlat till helgen för jag hade tänkt mig att räfsa mina löv då. Men, men om en stor del av löven är kvar så får jag väl tänka om. Det funkar det också. Ute har jag vissa saker som ska plockas undan inför vintern kvar men det är inte mycket faktiskt. Det är löven som är det stora jobbet som är kvar och det är egentligen inte heller så mycket. Jag har inte så stora gräsmatteytor kvar. Sedan har jag mitt uterum kvar som jag börjat fixa i men det är en hel del kvar. Bland annat står alla pelargonerna kvar och de ska ner i källaren innan jag kan få uterummet helt färdigt. Jag vet att jag har tid på mig för det behöver egentligen inte vara klart förrän till advent då stjärnorna sa upp men nu känns det bara bra att få allt i ordning så jag kan börja kura inför vintern rejält.

Hur som helst tänkte jag idag visa några bilder på olika höstblommor. Visserligen blommar flera av dem inte idag men det är ju fortfarande höst så det kan nog passa ändå.

Aster novi-anglae, höstaster
 Cyclamen
 Aster amellus, brittsommaraster (det kan vara Aster dumosus, oktoberaster)
Tricyrtis formosana, skugglilja
Aconitum carmichaelii, oktoberstormhatt

4 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ja, du nu är det verkligen tid att sitta inne och mysa med en bok:) Underbart fina foton du visar. Ha det gott/Monne

Lena/isklockan sa...

Mysigt att sitta och kura under filten med en bok :-))

Fina blommor du har fortfarande. Jag själv väntar på att den ev. oktoberstormhatten ska öppna sina knoppar.

Kram

Landbohaven sa...

Hvor er dine Asters smukke.
Jeg er endnu ikke færdig med at gøre haven vinterklar.
Tak for kigget.

Christina sa...

Vad mysigt du har det inne!
Jag är inte klar med mina höstgöromål heller. Jag ska vinterfodra växthuset, där jag har mina pelargoner och andra övervintrare.
Ha det gott under filten!
Kram
Christina