tisdag 11 oktober 2011

Hösten är här

Äntligen blir jag färdig och kan fixa ett litet inlägg här på bloggen som handlar om vad som händer i min trädgård. Egentligen skulle det kunna vara ett ganska kort blogginlägg för just nu hinner jag inte med trädgården över huvud taget. Det finns så mycket jag borde göra men inte hinner med.

Det jag lyckats med är att få in mina pelargoner och fuchsior som stod utomhus. Jag hade liksom inget val än att fixa det eftersom frosten började visa sig även hos oss här nere i södra delen av vårt land. Fast det är mycket annat som måste tas om hand ute. Jag har en del rosor och buskar som måste bindas upp innan vintern kommer på allvar (en ros hänger över brevlådan så snart vägrar väl brevbäraren att lämna post till mig, framförallt när det regnat), jag har fortfarande en ros ute som måste planteras, ogräset väller överallt, rabattkanter borde fixas och sedan ska jag klippa en del. Jag vet att man inte ska klippa förrän på våren egentligen men det handlar om tid. Då har jag ännu svårare att hinna med allt så jag måste försöka hinna fixa en del nu på hösten.

Under den sista tiden har vi ju haft underbart väder men då har jag lagt det mesta av min lediga tid på frörensning. Fröerna till STA ska ju in nu och det ska jag nog fixa. Jag är nästan klar.

Oavsett att jag inte hinner med nu så händer det saker i trädgården. Höstfärgerna visar sig på träd och buskar och de sena höstblommorna visar sig i all sin prakt. Här kommer några bilder på höstblommor som finns i min trädgård.

Gentiana sino-ornata, höstgentiana
Gentiana sino-ornata 'Serenity', höstgentiana
Gentiana sp.
Colchicum 'Waterlily', tidlösa
Aconitum cammarum 'Bicolor', stormhatt
Geranium 'Jolly Bee', näva

3 kommentarer:

Mia sa...

Så mycket fint som blommar hos dig fortfarande. Jag trodde det bara fanns den blå gentiana men du har ju många fler.
Hösten är en travel tid med mycket att göra, man blir tacksam till våren för det man fick gjort.
Ha det fint :)

Skaparglädje sa...

Gentinan är så fin, undrar varför inte dn trivs hos mig.Kanske ska göra ett nytt försök.
JA du, det är mycket man vill hinna med...men tiden räcker inte till. Så är det.
Kram!

Blomkärringen sa...

Underbara gentiania, de gör en verkligen glad så här på hösten med sina starka färg. Skönt att det är fler än jag som har en del kvar att göra i trädgården. De här soliga dagarna har varit underbara, hoppas det inte blir svinkallt än på ett litet tag. Ha det så gott i helgen! (:D