onsdag 1 juni 2011

Pioner

Nu är det juni och det innebär skolavslutning. När man går i andra klass är det nog inte bara roligt eftersom man inte träffar kompisarna på samma sätt när det är lov. För mig är det just nu rensning som står på programmet. Varje dag efter jobbet blir det ett rejält pass och successivt tar jag mig igenom trädgården. Det känns så bra att jag verkligen kommit igång och att jag kommit så långt som jag har. Mitt mål är att jag ska vara klar på måndag.

I trädgården är det mycket som blommar nu. Jag har dock idag valt att visa bilder på några av mina pioner som blommar eller just blommat klart i trädgården. Sådana pioner som jag inte visat innan. Ännu har inte luktpionerna satt igång så den verkligen pionfrossan har inte startat ännu. Den kommer. :)

Paeonia suffriticosa, träpion, denna köpte jag i en privatträdgård utanför Kalmar för ett par år sedan. Visst är den alldelels ljuvlig.
 Paeonia vetchii, rosenpion
 Paeonia wittmania, sidenpion
 Paeonia wittmania, sidenpion

7 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Å den första bilden gör mej lite avis .Så vacker den pionen är.Gunsan

Alen Trädgård sa...

Piontiden är ljuvlig:) Här trivs inte riktigt trädpionerna men vi har några stycken som nu är på gång. Din trädpion ser underbar ut! Både sidenpionen och rosenpionen har blommat över hos oss och nu får vi snart njuta av alla luktpionerna:) Ha det gott/Monne

Berit sa...

vilka vackra pioner,jag har inte grävt ner mig i pionträsket..än.
Ha en underbar dag!!

Katarina sa...

Mums! Buskpionen är ju alldeles ljuvlig!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Sidenpionen står på önskelistan. Har frösått den så nu är det bara att hoppas på småplantor.
Har plockat in den första pionbuketten idag. Stora tjocka knoppar som börjat visa färg.
Trevlig helg
Birgitta

Laila sa...

Åh, har din Rockii (för det är väl den på första bilden?) slagit ut! Min favorit. Härliga tider!
Ha en riktigt skän långhelg!/Laila

Eva Linnea sa...

En riktigt skön långhelg önskar Eva Linnea