söndag 8 maj 2011

Underbar tid

Nu är det verkligen en underbar tid i trädgården. Häggen blommar för fullt och och solen skiner från en blå himmel. Det är så vackert att jag önskar man kunde stanna tiden en stund för att bara kunna njuta en liten extra stund. Men, men var tid har sin njutning, jag vet.

Igår blev jag äntligen klar med stäningen av mitt uterum så nu kan vi sitta och äta på kvällarna där. Fönstren är putsade och alla pelargoner är på plats i fönstren och lite andra ställen. Dukar på bord och dynor i stolarna, det är riktigt hemtrevligt. Det känns så bra att ha ett extra rum och njuta i på kvällarna.

För mig är det mycket vattning som gäller nu. Vi har inte fått något regn sedan början av april och mina växter riktigt längtar efter vatten. Vattenspridaren gär för högtryck så fort trädgården inte ligger i full sol.

Här kommer några bilder från olika växter som blommar i min trädgård nu.

Anemone nemorosa 'Blue Eyes', fylld vitsippa, kolla vilket häftigt mörkt öga
 Androsace villosa, grusviva, så liten och gullig denna är
 Epimedium versicolor 'Sulpureum', sockblomman borde ha en klar plats i allas trädgårdar
 Fritillaria pinardii 'Ole Söndersen', en söt liten ny bekantskap för mig i år
Magnolia 'Leonard Messel', vad glad jag är att jag får se någon Magnolia blomning i år med tanke på den kyla vi just haft
 Picea abies 'Ohlendorfii', visserligen ingen blomning men kolla vilka vackar skott
 Primula belarina 'Butter Yellow', tala om att vara översållad av blommor
 Rhododendron impeditum 'Blue Tit', en häftig ljusblå rhododendron

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Nu är det ett överflöd av vackert som kommer i blom :) Nästan varje dag upptäcker man något som just slagit ut:) Ljuvlig vitsippa. Ha det gott/Monne

Boman sa...

Ljuvliga bilder. Någon vecka till med värme så kommer vi ikapp.

Berit sa...

ååå den vitsippan trånar jag efter:)
Ha en underbar dag!!