fredag 27 maj 2011

Rossäsongen har startat

Nu är rossäsongen igång hos mig. Det är verkligen otroligt tidigt i år. Inte brukar jag ha rosor i blom i maj. Men jag är inte ledsen för det. Nu kan jag i år få njuta av rosor extra lång tid. :)

De som satt igång är min 'Agnes' och 'Louise Bugnet'.

'Agnes' är en gulblommande rugosaros som alltid är först att sätta igång och blomma hos mig. Andra rosor är på väg att sätta igång och 'Agnes' brukar jag inte notera när jag går runt och tittar. Men när det väl är dags så står hon där först och blommar. Ännu så länge är det bara en blomma som är utslagen men det innebär ju bara glädje för jag har ju så otroligt många härliga blommor och se fram emot.
 'Louise Bugnet' är den andra rosen som satt igång. Det är en kanadensisk ros som kommer att hålla på och blomma länge. Den brukar vara en av de första att börja blomma och vara en av de sista att sluta bllomma på hösten. Det är nog min absoluta favoritros. Denna har jag under en tid nu följt och sett hur blomningen varit på gång och igår hände det. :)
 Detta var alltså årets första rosor hos mig, nu har jag en underbar tid framför mig. Jag ska verkligen ta mig tid och njuta av alla vackra blommor som kommer att komma. Jag har ju runt 150 olika rosor så mycket blomning lär det bli. :)

1 kommentar:

Laila sa...

Så fina rosor! Här dröjer våra rosor ännu några veckor skulle jag tro, men visst är allt mycket tidigare i år. Det var nog aprilsommaren som satte fart på allt...
Ha det gott!/Laila